RLD

I tidningar, på nätet och på TV:n görs det ofta reklam för elektroniska prylar som filmar och/eller återger verkligheten så bra som möjligt. Just nu ska allt vara HD (High Definition), men det har också börjat komma ut grejer för UHD (Ultra High Definition). Säkert finns det ännu värre grejer som jag inte känner till.
 
Jag kan förvisso förstå denna strävan efter att få så bra ljud och bild som möjligt. Dock ser jag en utveckling mot en tillvaro som, mer och mer, påminner om Ray Bradburys dystopiska bild i Fahrenheit 451. En värld där befolkningen gjorts passiv genom ett ständigt underhållningsflöde som strömmar ut från stora bildskärmar.
 
Ungdomar idag läser allt mindre till förmån för TV-tittande, dataspelande och internetsurfande. Det ska gärna vara i HD, eller ännu hellre i 3D. Allt för att efterlikna verkligheten.
 
Det är just detta med "verkligheten". Jag vill slå ett slag för RLD, Real Life Definition. Och ja, det får bli på engelska för att det ska låta häftigt och lockande. RLD har fördelen gentemot HD, UHD, 3D att upplevelsen blir mer total. Det handlar inte bara om upplösningen och ljudet, utan om andra sinnesförnimmelser som doft, smak och beröring. Det handlar inte om ett moraliserande från min sida. Jag pratar inte om folkhälsa eller PISA-undersökningar, utan om att leva och uppleva. Dock är världen det bästa gym eller den bästa skola man kan tänka sig.
 
Jag kom att tänka på en scen ur Good Will Hunting som fångar mycket av RLD. Klippet är i HD - det bjuder jag på.
 
 
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0