Jungle Fever

Snart kommer jag att vandra i djungel. Det är en naturtyp som är ny och främmande för mig. Det närmaste jag har kommit är väl under anmarschen till Kilimanjaro. Dock var det en ganska upptrampad stig. Nu kommer vi att röra oss i en genuin jungelmiljö.
 
Det är lite skrämmande med jungel. Kasta ut mig i polarområde eller på taigan och jag skulle känna mig hyfsat säker. Lämna mig i djungeln, och jag vet inte vad jag ska göra. Vilka växter kan man överhuvudtaget nytta, och då inte bara äta, utan diska eller tvaga sig med. En växt kan vara giftig eller full av parasiter.
 
Jag ska vara på södra halvklotet och bara en sådan sak som att ta ut väderstrecken är nytt. Jag insåg att jag inte visste hur jag kan använda klockan för att hitta norr söder om ekvatorn. Dock inget värre än att bara googla. Likaså har jag lärt mig hur jag kan använda Southern Cross för att navigera om natten, men jag är inte säker på hur jag hittar stjärnkonstellationen på himlavalvet.
 
Som sagt, vanligtvis brukar jag vara ganska avslappnad inför expeditioner, men nu behöver jag tagga upp lite.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0