Måla tält

Eftersom mitt Mountain Hardwear EV2 läcker in vatten när det regnar, så har jag idag åtgärdat detta. Jag trodde länge att det var de många sömmarna som var problemet, men kom fram till att den vita väven släpper igenom regnvatten som sedan rinner ned på insidan och bildar en liten pöl.
 
Jag har försökt att tejpa med lite olika tejp, men nu körde jag metoden att pensla med silikon. För att det ska funka på bästa sätt blandar man silikonet (helst avsett silikon för tält) med kemiskt ren bensin. Relationen ska vara ungefär 1:4. Genom att blanda med bensin blir silikonet mer lättflytande och täpper till vid sömmar/skarvar. Dessutom dunstar bensin bort snabbt.
 
Jag har nu penslat över all vit väv i tältet, och förhoppningsvis ska tältet bli riktigt regntätt. Förvisso är det ett alpinisttält och mest utsätts det för snö och vind, vilket den klarar riktigt bra, men då och då befinner man sig längre ned i dalarna och då kommer regnet.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0