Best of both worlds

Till helgen som kommer har Jörgen, Daniel, Anders och jag planerat att åka upp till Trängslet för att klättra is. Vi kommer att åka tidigt på lördagmorgon och övernatta i Anders tältkåta (med kamin) för att kunna klättra lite på söndag förmiddag, för att sedan åka tillbaka.

Med anledning av denna tur tänkte jag modifiera mina isyxor. När man klättrar is, och speciellt om man leder, så är det nästan omöjligt att ha handledsremmar. Anledningen är att man vill kunna röra armarna fritt samt ibland byta hand på yxorna. Nackdelen med att köra remfritt är att man kan tappa isyxorna, men det problemet har jag löst genom att ha spinner leash, dvs. remmar som går till selen och därför inte är låsta till armarna. En annan fördel med remmar är att man faktiskt kan vila i dem. Eftersom det är vanligt att man får rejält med pump i underarmarna kan några sekunders vila för händerna vara skillnaden mellan att orka eller inte orka.

Jag har sett några lösningar på bl.a. Utsidan, där isyxorna förses med krokar vilka man kan häkta fast till en handledsrem. Eftersom man kan häkta av och på efter behov, så är det en lösning som skänker "best of both worlds", dvs. med och utan rem. Jag har själv filat på en liknande lösning. Även jag använder de handledsremmar som följde med yxorna. Jag kortar av remmen och förser den med en ring. Sedan tog jag smäckrare S-ringar (jag försluter ena änden med tång) och nyttjar det redan befintliga fästet till min trig-rest. Det innebar att jag fick skära bort lite plast på den orangea låsfliken. S-ringarna väger endast 3gr styck, dvs. försumbar viktökning. Klicka på bilderna för större format.

        

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Anonym

Handledsremmar=fusk!! Hänger du i bultar och kilar oxå ;-)

2012-01-21 @ 18:43:05
Postat av: Anders

Ser intressant ut. Omöjligt med exakt denna lösning på nya modellen. Spärren sitter på framsidan och bildar ett litet triggergrepp. Ska bli intressant att prova din lösning och se om det är värt att hitta en liknande för nya modellen.

2012-01-21 @ 19:01:19
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Fusk vet jag inte om jag tycker att det är. Jag hänger ju inte i isskruvarna. Nåja, det ska bli intressant att testa om systemet fungerar som det är tänkt.

2012-01-22 @ 11:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0