Jebel Toubkal



Äntligen har jag bestämt mig för ett projekt till jul och nyår. Det blir inget extraordinärt, eller så, men det känns ändå inspirerande och spännande. Jag har nu siktat in mig på Marockos och Atlasbergens högsta punkt, Jebel Toubkal 4167 meter högt. Bestigningen är mycket enkel, graderad till Très Facile, dvs. mycket lätt. Det rör sig inte om någon teknisk klätterutmaning. För min del handlar det lika mycket om att besöka landet och få uppleva naturen. Jag har länge önskat att få vandra i Atlasbergen och att från toppen av Jebel Toubkal skåda ut över Saharaöknen.

Eventuellt blir vi ett litet gäng som åker över nyår, men skulle det visa sig att ingen annan kan följa med, så åker jag själv för det suger verkligen i äventyrstarmen.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Johan

Men härligt! Trevligt med äventyr! Sj hoppas jag på dom i alperna här nästa år... Är ju heller inget speciellt men det tilltalade mig som estetiskt :)



Lycka till

2011-10-15 @ 13:48:54
URL: http://norenklattrar.blogg.se/
Postat av: Joel

Precis, vissa berg gör man för utmaningens skull, andra för den sköna upplevelsens skull.

2011-10-15 @ 18:25:48
Postat av: Robin H

Var ju där i vintras :D

Fantastisk land med stora kontraster. Vi lyckades inte bestiga då vinden var väldigt kraftig.

Bara att fråga ifall du undrar nått så kanske jag kan svara.

2011-10-16 @ 16:34:50
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: Joel

Tack för erbjudandet, Robin! Det är faktiskt din förtjänst till att jag fick upp ögonen för Jebel Toubkal, och jag kommer absolut att dra nytta av att du har varit där. Jag mejlar dig med lite frågor vid tillfälle. Har kollat in dina bilder och försökt bilda mig en uppfattning via dem också.

2011-10-16 @ 17:55:00
Postat av: Robin

Låter riktigt bra Joel! Kul att man kunde ge tillbaka lite inspiration :D

2011-10-17 @ 17:41:43
Postat av: Emil

Hej,



Funderar på att åka till Toubkal i februari. Letar fakta om bestigning under vintern. Dina tankar om detta vore intressant.

2011-10-18 @ 20:35:50
Postat av: Joel

Emil: Så vitt jag förstår är det inget större problem med vinterbestigningar av Toubkal. Som vanligt gäller det att ha rätt utrustning och kläder. Några objektiva faror verkar inte finnas, t.ex. laviner, seracer eller glaciärsprickor. Förhoppningsvis får du bättre info efter nyår.

2011-10-19 @ 18:19:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0