Pamir - dag 11

Gårdagens slit till trots, så hade vi bestämt oss för att göra en acklimatiseringstur upp mot läger 3. Vi tog ingen cache med oss, utan valde att gå lätt. I början var det ganska behagligt, men snart började solen att gassa. Som tur blåste det lite lätt, vilket gjorde att det ändå inte var olidligt varmt. Vi nådde upp till drygt 5700 meters höjd. Vi tog en halvtimmes paus och njöt av den vackra utsikten. Från vår plats kunde vi nu se detaljer av toppkammen samt skönja var läger 3 (high camp) var beläget. I beskrivningarna som vi läst står det att den ligger i sadeln mellan Pik Razjdelnaja (6178 möh) och kammen. Dock har man flyttat på lägret så att det nu ligger på själva toppen av Pik Razjdelnaja. Detta för att bli mindre väderutsatt.

Väl åter i läger 2 försökte jag äta lite. Några skedar frystorkat och en grabbnäve jordnötter var allt jag fick i mig, och ganska snart hamnade min mage i uppror. På fem dagar hade jag bara fått i mig ett riktigt mål med mat, och det var de två skålarna borsjtj som jag åt två dagar innan. Man skulle ju kunna tro att jag kände mig svag och orkeslös pga. detta, men utöver magen kände jag mig faktiskt helt okej. I efterhand förstår jag att min kropp glufsade i sig massor (eller det lilla jag har) av mina muskler.

Lite senare på eftermiddagen kom Isak och Axel upp till lägret. De var rejält slitna, men det var ändå skönt att se dem. Vi visste ju inte hur de hade resonerat. Skulle de överhuvudtaget komma upp, eller skulle de avbryta och gå ned till baslägret? Vid tillfällen som dessa ångrade vi att vi inte tog med våra radior. Blir det att åka till Pik Lenin igen, så ska de följa med.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0