Sponsring

Ganska ofta brukar sponsrade personer vilja tona ned betydelsen av sponsringen genom att poängtera att man inte får några pengar, utan bara kläder och utrustning. Indirekt menar de att det är en ganska liten kostnad för företagen, och samtidigt kan den som sponsras hävda viss självständighet från att vara exploaterad.

Det är sant att det inte rör sig om mycket pengar för företagen att sponsra med lite grejer, men däremot rör det sig om betydliga belopp för den sponsrade. Jag som av princip inte vill vara sponsrad måste ju köpa all min utrustning själv. Det rör sig om ganska stora summor, och då ska man komma ihåg att vi pratar om skattade pengar. Jag har räknat ut att jag lagt mer pengar på utrustning än på expeditionerna till Aconcagua, Elbrus, Kilimanjaro och Denali tillsammans. Det blir mer än 70 000 sammantaget.

Så nästa gång du hör en äventyrare säga att han/hon "bara" blir sponsrad med kläder/utrustning, kan du tänka på detta inlägg :) 

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Mattias

Hejsan,



Du pratar mycket om att du inte vill vara sponsrad. Ibland lite väl mycket kanske ;-)



Jag tycker att du borde ta de chanser och möjligheter som finns för att du ska få äventyra. Kanske måste du ha en Mountain Hardware-jacka istället för en North Face. Men vad gör väl det när du är ute i kylan och njuter på väg över Grönland.



Jag menar bara att om en eventuell sponsring kan göra att du enklare/billigare/tidigarelägga nästa äventyr så ska du låta någon sponsra dig.



Om inte annat så för oss trogna läsare ;-)



/Mattias

2010-09-06 @ 16:32:59
Postat av: Joel

Tack för din kommentar, Mattias! Jag uppskattar att du intresserar dig för denna fråga. Kanske har du rätt i att jag nämner att jag är osponsrad lite väl mycket. Dock är det en central grej för mig. Det är mitt sätt att särskilja mig från alla andra höghöjdsalpinister. Visst lockas jag av att bli sponsrad och kunna göra allt det jag drömmer om, men ibland är det inte bara toppen som räknas, utan även vägen dit :)

2010-09-06 @ 20:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0