Pamir

Jaha, nu kanske du tycker att jag är ombytlig, men jag börjar faktiskt bli mer och mer lockad av att åka och klättra i Pamir i stället för Carstensz. Pamir är ett bergsområde som ingår i Himalaya. Det var faktiskt en klätterbekant, Beel som först pratade om det. Vid tillfället var jag mer inne på annat, men sedan kom Elbe och började prata om Pik Lenina och Muztagh Ata. Jag är dock inte sämre människa än att jag kan ändra mig. Fördelen med Pamir är att jag kanske kan bestiga tre-fyra berg över 7000 meter, för samma pengar som Carstensz kostar (icke-kommersiellt). Visserligen blir jag borta i fem-sex veckor, men jag får besöka tre nya länder (Kina, Tadzjikistan och Kirgizistan). Dessutom får jag, om allt funkar, bestiga:

Pik Lenina 7134, Kirgizistan/Tadzjikistan

Muztagh Ata 7546, Kina

Pik Kommunizma 7495, Tadzjikistan

Pik Korzhenevskaya 7105, Tadzjikistan

Det vore verkligen en häftig grej. Dessutom kan nog mina ryskkunskaper komma till användning. Fasen vad det suger i klättertarmen!

Till topps! /Joel 


Kommentarer
Postat av: Кристина

Fasen, vad den här idén inte är färdigförhandlad än!

2010-11-25 @ 20:48:59
Postat av: Anonym

ändrat dig...igen? what?

2010-11-25 @ 21:29:08
Postat av: Linus

Kina, Tadzjikistan och Kirgizistan... jösses, bara att försöka sej på att tackla byråkratin för en sån trip är beundransvärt :)

2010-11-25 @ 22:07:30
Postat av: Linus

Kan ju också bli härliga single push i alpin stil på resterande berg efter första toppen är avklarad. Muy Buen!

2010-11-25 @ 22:12:05
Postat av: Joel

Кристина: Mm, jag ser en massa kompensatoriska åtgärder framför mig ;)



Okänd: Ja, jag är en svag människa. Ombytlig och konturlös :) Nej, allvarligt. Jag har ännu inte bestämt mig, utan jag funderar bara. det är mycket som ska klaffa innan det blir Pamir. Se kommentaren ovan ;)



Linus: Byråkratin är enklare till dessa berg än till Carstensz. Det stämmer att jag också ser snabba bestigningar framför mig när det första väl är avklarat.

2010-11-26 @ 08:25:47
Postat av: Niklas

Jag tror Carstensz behöver mer pengar och tålamod än ungdomlig styrka så det kan vänta, verkar vara ett klokt beslut att få in fler höga toppar istället.



Vallin som var med mig på Mont Blanc åkte direkt till Elbrus efteråt och skrattade åt de andra som kämpade med acklimatiseringen så nog fan är det en fördel att ta flera höga toppar efter varandra. Tummen upp och hoppas även Кристина ser det vettiga i detta framför Carstensz ;-)

2010-11-27 @ 21:15:21
Postat av: Joel

Niklas: Tack för dina synpunkter! Det känns värdefullt att få lite input. :)

2010-11-27 @ 21:40:46
Postat av: Daniel

Tjena Joel! Minns du mig? Vi möttes i Argentina. jag läser att du planerar att bestiga berg i Pamir. Det är precis vad jag och en kompis planerar till sommaren. Kanske vi skulle göra det tillsammans? Det vore kul tycker jag!



Du kan väl höra av dig om du är intresserad så kan vi prata mer!



/Daniel

2010-11-29 @ 16:14:59
Postat av: Joel

Daniel: Visst minns jag dig! Kul att höra av dig! Ännu, så är planerna lite lösa. Om vi är där samtidigt så bör vi absolut försöka synka våra planer så att vi göra något berg ihop :)

2010-11-29 @ 18:23:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0