Joljon Vader

 

En pryl som jag ska köpa inför Denali är en värmeväxlare/andningsmask. Det handlar helt enkelt om att kunna värma inandningsluften, för att undvika onödig nedkyning. Många som håller på med utomhussporter vintertid, nyttjar detta system. Värmeväxlare är inte en helt ovanlig syn bland alpinister. Det fabrikat som jag tänkt köpa är Airtrim, då jag vet att min lokala Intersportbutik säljer den. En annan fördel med masken är att kombinerat med balaclava och skidglasögon, så är man väl skyddad mot dåligt väder. Jag har ännu inte bestämt mig om jag tycker att det är en nackdel att man ser ut som Darth Vader, eller om jag ska bejaka the dark side of the force. ;)

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: K

Join me, and together we can rule the galaxy...

2010-02-08 @ 16:14:32
Postat av: Joel

Ok, jag ska bara smida 9+7+3 ringar + en ring "to rule them all".

2010-02-08 @ 19:10:53
Postat av: Mattias B (som i Boden)

Joel, kommenterar även om det var länge sedan du skrev om Airtrim. Jag använder denna vid löpning och är väldigt nöjd med funktionen, har också Lungplus att jämföra med.



Nackdelar:

1. Utandningsluften kan ta vägen upp mot ögonen, med kondens på glasögonen som konsekvens.

2. Filtret kan lossna om man är ovarsam med masken, kan vara opraktiskt på en bergvägg gissar jag...

3. Filtret fryser igen delvis efter några timmars användning. Det går att frusta bort isen eller byta filter.



Jag vill påstå att oaktat dessa nackdelar är Lungplus jobbigare att använda, men också okänsligare. Du har definitivt inte något vindskydd av den, tvärtom kommer troligtvis kylan att ledas till läpparna av syntetmaterialet (i ringa mån). Ingenting håller fast värmeväxlaren om du tappar "bettet". Enda fördelen är att utandningsluften leds bort från ögonen.



Således: Täta Airtrimmen på något sätt i överkant om den inte håller tätt mot ansiktet vid näsroten! (Skumtätningslist, kanske)!

2010-08-15 @ 22:50:59
Postat av: Joel

Mattias: Tack för den utförliga kommentaren. Kul att du har hittat hit! Jag fick tyvärr ingen användning för airtrimen, men ditt tips kommer säkert till använding.

2010-08-16 @ 18:03:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0