Diamox

Faktum är att jag är hyser en hel del respekt för Kilimanjaro, eller rättare sagt den ganska snabba stigningen. Om vi följer det förutbestämda schemat, så kommer vi att övernatta på 5700 meters höjd redan på dag fyra. Risken för att drabbas av höjdsjuka är ganska påtaglig. Det vore inte så hemskt om man gick högt och sov lågt, men denna metod fungerar dåligt på Western Breach. Har man väl tagit sig upp till kratern, så är det bara att stanna där.

Av denna anledning överväger jag starkt att ta med mig Diamox (acetazolamid). Det är en medicin som ofta används mot starr, dvs. reducerar ökad vätskeansamling i ögat. Ödem är just vätskeansamling i hjärnan eller lungorna, och av den anledningen lämpar sig Diamox som behandling. Många tror att Diamox "döljer" symptomen och att tillståndet kan förvärras, utan att man märker det. Detta stämmer inte, utan Diamox åtgärdar problemet i grunden, dvs. reducerar ökad vätskeansamling. Källa: http://www.ismmed.org/ 

Vid mina tidigare bestigningar har jag inte haft Diamox med mig, men andra har haft det. Denna gång ska jag nog ta med mig det själv. Dock har jag en inneboende motvilja till att äta tabletter, så att ta Diamox kommer att vara en sista utväg, en nödåtgärd på ett akut tillstånd.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Ken

Klokt att ta med Diamox, hade med mina (inte depot)på Kili men avstod då skäl inte fanns att använda samt risk för biverkning. Fundering: att kliva upp via Western Breach blir säkert fantastisk upplevelse men den stigningen är att be om höjdproblem. Jag hade lagt en "vilodag" vid Lava Tower och vandrat upp till Arrow Camp som ligger ett par hundra höjdmeter ovanför.

Anmäler mig som din sherpa om du åker till Everest, är beredd att hänga med upp till South Col men inte högre.......... (Fru å barn skulle kanske ha synpunkter......)

2009-09-10 @ 11:17:08
Postat av: Joel

Tanken är att vi ska övernatta vid Arrow Camp, dessutom kommer vi att gå högre under dagen för att sedan gå ned. Och om jag någonsin ger mig på Everest, så kommer jag absolut att anlita dina tjänster ;)

2009-09-10 @ 18:44:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0