Denali 2010

Det kan ju synas konstigt att jag redan börjar babbla om Denali, Alaska (Nordamerikas högsta berg 6194 möh). Jag har ju inte ens avslutat mitt pågående Kilimanjaroprojekt. Grejen är dock att Denali skrämmer mig mer än något av de andra bergen jag har varit på, och det känns som om grundlig planering/research är nödvändig. Sedan får man inte glömma den ekonomiska aspekten, då det blir billigare ju tidigare man bokar flygresan.

Faktum är att vi redan är fyra klara deltagare: jag, Dawe, Elbe och Ulnä. Ulnä är gruppens senaste tillskott, en norrländska med bl.a. Mt Blanc på meritlistan. Elbe var ju med till Elbrus, likaså Dawe som jag kommer att ha toppat fyra Seven summits med, om allt går som planerat på Kili och Denali :) Hur som helst, känns det upplyftande att det är jämn könsfördelning, och inte bara en massa grabbar ;)  

Hur långt har vi kommit då? Tja, ett första mejl har gått ut till deltagarna. Jag inrättar en ny Denali-kategori på bloggen i och med detta inlägg. Jag har varit i kontakt med en kille som var där i somras + att jag kollar in utrustningslistor på olika internetforum. Den här turen kommer verkligen att bli spännande.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linus

Har ni tänkt att gå i ett 4-manna replag med slädarna? Eller 2x2? Eller har planeringen kanske inte kommit så långt :D?

2009-09-26 @ 03:48:25
Postat av: Joel

Vi har tyvärr inte kommit så långt i planeringen, men då vi förmodligen kommer att ha med oss två glaciärrep á 30m, så kan vi välja. Beroende på vad vi uppfattar som lämpligast kan vi gå 2 och 2, eller knyter vi ihop repen och går 4. Fördelen är att vi blir väldigt flexibla.

2009-09-26 @ 07:54:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0