Kostnader Elbrus

Så där ja, nu kan jag summera kostnaderna för mitt Elbrus-projekt. Faktum är att det blev billigare än väntat. Nåväl, här kommer posterna:

Mat och förbrukningsvaror inför resan - 802
Visum, inkl. resa till Sthlm - 906
Pilgrim Lite Package - 1890
Tåg till Arlanda, ToR - 647
Flyg Sthlm-Moskva ToR - 1776
Flyg Moskva-MinVody ToR - 2528
Kontanter (täckte 4 hotellnätter+allt annat) - 3000
Totalt: 11549

I en första anblick, kan det kanske tyckas vara en del pengar, men med tanke på att vi var borta i nio dagar, så är det inte så farligt. Elbrus blev klart mycket billigare än Aconcagua, men det är kanske inte så konstigt. Att det kommer att kosta en hel del att bestiga Denali är jag införstådd med, men däremot trodde jag inte att bestiga Kilimanjaro var så dyrt. Jag har kollat lite på priser och man lär inte komma under 20 000. Det är mycket pengar för ett berg på "bara" 5895 meter. För samma pengar skulle man kunna klippa ett par-tre toppar över 7000 meter på annat håll. Anledningen till att det blir så dyrt är att man måste avlöna guide, bärare och kock. Kilimanjaro är en bra inkomstkälla för många i Tanzania, så jag hamnar i ett litet dilemma eftersom jag vill komma undan så billigt som möjligt, samtidigt som jag absolut vill bidra till deras ekonomi. Det är inte alltid lätt att veta vad som är rätt... 

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0