Vackra berg

En viktig anledning för mig att klättra är för naturupplevelsen. Berg är bara så vackra. Det finns något tidlöst och majestätiskt över dem. Dock är det så att vissa berg är vackrare än andra och jag har faktiskt sammanställt en liten lista på några av, i mitt tycke, världens vackraste berg. Bergen presenteras inte i någon rangordning.

     
Matterhorn, Schweiz/Italien                        Ama Dablam, Nepal

     
Alpamayo, Peru                                          Khan Tengri, Kazakstan/Kirgizistan


Machapuchare, Nepal

Det finns några gemensamma drag mellan dem. Det mest framträdande är väl den spetsiga formen. På något sätt utgör dessa toppar arketypen, själva sinnebilden av berg. Bara bilderna i sig skapar en hisnande känsla i mitt bröst. En slutsats av detta är att bergsbestigning är en lika mycket estetisk som fysisk upplevelse.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linda

Ama Dablam kan väl vara det vackraste berget som finns..

2008-11-28 @ 14:10:21
URL: http://ars.blogg.se/
Postat av: Joel

Hm, jag tror inte jag riktigt kan skilja dem åt, men på något sätt har Matterhorn en speciell plats hos mig. Jag vet inte om det är kopplat till Toblerone, men något är det... ;)

2008-11-28 @ 18:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0