Touching the Void

image87
Har just sett filmen/dramadokumentären Touching the Void (2003).

I korthet handlar den om Joe Simpson och Simon Yates som klättrar berget Siula Grande i Peru. Allt går bra tills de ska börja nedstigningen. I ett brant parti bryter Joe benet och måste därför halas nedför berget. På grund av en rad olyckliga omständigheter hamnar de i en situation där Joe hänger helt fritt i luften vid en klippavsats, medan Simon endast kan sitta och hålla fast repet. Tiden går och situationen blir alltmer desperat. Efter flera timmar beslutar sig slutligen Simon för att skära av repet, vilket leder till att Joe faller ned i en glaciärspricka. Simon kan nu ta sig ned till baslägret, dock övertygad om att Joe avlidit. Men otroligt nog hamnade Joe på en avsats och överlevde fallet. Efter många om och men lyckas Joe ta sig upp på glaciären, genom att först hala ned sig själv till botten för att därifrån följa sprickan till ytan. Med ett brutet ben, uttorkad, svulten och med förfrysningsskador, kämpar han sig under fyra dagar fram till baslägret och räddningen.
 
Jag kan bara konstatera att det är en otrolig historia och enastående prestation. Efter att ha sett filmen så har jag fått en ökad respekt för både människa och berg.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anonym

Huuu, jag har inte sett den filmen än. Jag hoppas verkligen att man aldrig hamnar i den situationen!

Jag sticker måndag kväll förresten! Ska försöka få blogga lite då och då. :) Hoppas du kollar in nångång.

(Gillade dikten också, sött!)

2008-05-03 @ 01:39:49
Postat av: Ylvan

Mitt namn försvann, märkligt.

2008-05-03 @ 01:40:30
URL: http://ylvans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0