Träning v8

image54Jag kom till civilisationen igår efter en knapp veckas skidtur. Jag har skidat mellan de klassiska stationerna Nikkaluokta och Abisko. Vanligvis brukar man skida från andra hållet, men för min del blev detta enklast, då min far kunde skjutsa mig upp till Nikka med bil, och från Abisko var det bara att hoppa på tåget söderut. Smidigt och bra!

Skidturen gjordes med pulka i släp och övernattningar i tält. Totalt sex dagar och fem nätter. En bra träning inför Aconcagua på många sätt. Jag tränade min fysik och mitt psyke (uthållighet). Jag fick också bra träning/repetition i att bo i tält under kalla förhållanden, med allt vad det innebär. Det är givetvis bra om rutinerna för vintertältning sitter när man väl kommer till Aconcagua. Just denna del kan vara mentalt påfrestande om man är ovan, vilket sätter sig på psyket och det allmänna tillståndet. I förlängningen kan det minska utsikterna för en lyckad bestigning. Förhoppningsvis har denna tur delvis bidragit med att minska riskerna för att något sådant ska hända.

Nog ordat, här kommer veckans träning:

Cykel till jobbet förutom fredag
Innebandy i tisdags (60 min)
Löpning 10 km i onsdags
Skidtur med pulka
Lördag 9 km (Nikkaluokta-Ladjojaure båtplats)
Söndag 13 km (Ladjojaure båtpl.-Kebnekaise stn-Singispasset)
Totalt 22 km

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Staffan

Ahhh fan va avis jag blir. Vi skulle ju på SFK's vinterkurs, men blev sjuka och fick ligga hemma istället.... Lägg gärna upp lite mer bilder och så från turen!

2008-02-29 @ 13:12:17
URL: http://www.minutsida.blogspot.com
Postat av: Joel

Jepp, det var en bra tur på många sätt. Jag ska absolut lägga upp några bilder :)

2008-03-01 @ 23:19:56
Postat av: karin

Hej

såg din annons på utsidan, hur hade du tänkt dig? Jag är en tjej på 26, har varit uppe på 4000 m som högst (antar att bilåkning inte räknas fastän det är på 5000m ;-) ) men det plus den lilla isklättring jag sysslat med var för ett tag sen, hur mkt erfarenhet har du? Har du planerat att åka med en "tur" eller själv? Vad är din budget?
MVH
Karin

2008-03-02 @ 23:08:16
Postat av: Joel

Karin: Hej Karin! Du får gärna mejla mig så kan vi väl stämma av lite hur vi tänker kring Aconcagua. Mejl: [email protected]

2008-03-03 @ 12:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0