En första orientering

image49Jag har i ett tidigare inlägg nämnt att jag tänker ta normalrutten upp. Jag förstår att det inte säger så mycket, men i detta inlägg ska jag försöka orientera dig lite mer geografiskt. Först och främst är vi i Argentina, och den närmaste större staden till Aconcagua heter Mendoza. Tanken är väl att försöka ta sig dit med flyg, om inte annat kan man ta bussen från Buenos Aires till Mendoza.





image52Från Mendoza tar man buss eller taxi ut till den första "riktiga" anhalten vid Aconcagua - Puente del Inca. Här finns det hotell och det ligger bara ett par kilometer från stället där normalleden börjar. Man passerar Los Horcones på sin väg till Confluencia, vilket brukar vara målet för den första dagsetappen. Anmarschen fortsätter därpå mot Plaza de Mulas. Det är där man upprättar baslägret. Där återfinner man också världens högst belägna hotell Hotel Refugio Plaza de Mulas.
















image51Det är från baslägret som man sedan arbetar sig, etappvis, uppåt mot toppen. Vägen går via flera olika läger. Först kommer Camp Canada, sedan Nido de Cóndores, Camp Berlin alternativt White Rocks för att därifrån göra toppförsöket. På vägen upp mot toppen passerar man Independencia världens högst belägna hytta. Därefter väntar den ökända Canaletan, dvs. en brant beståendes av mindre och större lösa stenar. Många beskriver det som om man går två steg upp och hasar ett steg ned.

Nåväl, det var en snabbare orientering. Jag kommer att redogöra för distanserna och höjdskillnaderna mellan lägren i ett inlägg längre fram.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0