Mode - lager 3

Eller skallagret, om man så vill. Nu har vi kommit fram till det lagret av kläder som ska skydda från väta och vind. Just skaljackan och skalbyxorna bör vara vind- och vattentäta. Dock räcker det inte med det, utan man vill även att plaggen ska kunna släppa ut fukt, dvs. tillåta att svett avdunstar. Man brukar säga att kläderna har en "andasfunktion". Det finns många olika sorters membran som uppfyller dessa kriterier, mest välkänd är väl GoreTex, men Hyvent, Conduit, H2No m.fl. fungerar lika bra. Jag kan väl speciellt lyfta fram Patagonias membran H2No som dessutom är ett utmärkt val för den miljömedvetne, då den är tillverkad på ett miljövänligt sätt samt att materialet går att återvinna, vilket inte GoreTex går. 

På fötterna har jag kängor från Salomon med GoreTex-membran. Byxorna är North Face med Hyvent-membran, medan jackan kommer från Mountain Hardwear (Conduit). På händerna har jag Kombi-handskar med WindStopper-membran. De är alltså inte vattentäta. På huvudet har jag en North Face-mössa, även den med WindStopper.

Genomgående syfta alltså lager 3 till att hålla regn och blåst utanför. Detta lager är också det absolut viktigaste, då det faktiskt kan vara livshotande om du blir våt och därtill exponerad för vind. Observera också att mössa och jacka består av starka, grälla färger, vilket har den fördelen att man lätt blir upptäckt i en nödsituation. 

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0