Miljötänk

Det finns en baksida med alpinismen som givit mig lite dåligt samvete, och det är den miljöpåverkan som alla långflygningarna gör. Just detta har inte känts bekväm för min del. Dock blev jag påmind om att det finns möjligheten att köpa utsläppsrättigheter. Det var via ett par välskrivna resereportage som en kollega har skrivit. Det hela är ganska enkelt, man går in på www.climatecare.org och fyller i flygrutten. Därefter räknar datorn hur mycket du ska köpa utsläppsrättigheter för. På detta sätt kan man kompensera för den miljöpåverkan man gör.

Nu kanske du tycker att detta bara är ett sätt att döva mitt dåliga samvete, och vet du vad, du har rätt. Men vad har jag för alternativ? Egentligen finns det bara tre:

1. Att jag avstår helt från att resa.
2. Att jag reser, och inte bryr mig överhuvudtaget i miljön.
3. Att jag reser, men försöker åtminstone göra någonting för att kompensera mina utsläpp.

Visst, det bästa för miljön vore väl om jag kunde avstå helt från att resa, men det skulle innebära en stor personlig förlust om jag skulle tvingas att ge upp min passion. Det känns faktiskt inte riktigt realistiskt. Nummer två känns inte längre som ett alternativ, så det lämnar mig med alternativ tre. Av den anledningen ska jag redan nu budgetera för utsläppsrättigheter till min Denali-resa. Jag ska också kompensera för mina tidigare utsläpp till Aconcagua, Elbrus och Kilimanjaro. Men då får jag göra en form av avbetalningsplan. Just nu är jag fattig som en kyrkråtta :)

Eftersom det är mycket viktigt för mig hur jag genomför mina bestigningar, så vill jag även att transporterna till och från bergen sker med stil (om än inte alpint) ;) 

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: K

Skickar ett inre leende! Ett stort! ;)

2009-11-12 @ 18:38:59
Postat av: Robin

Mycket intressant inlägg!

Saken är den att jag blir förbannad och ledsen varje gång jag tänker på människans miljöpåverkan. Men jag kan inte fördöma det eftersom det skulle innebära att jag själv skulle få bo i skogen. Om ClimateCare verkar seriöst kommer iaf jag köpa rätter.

Take nothing for granted.

2009-11-12 @ 21:07:31
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: Joel

K: Mm, ett sånt där leende som gör att man bara lyfter :)



Robin: Ja, även bergsbestigare måste ju ta sitt miljöansvar :)

2009-11-12 @ 21:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0