Apropå, köldtålighet

Jag har i tidigare inlägg skrivit om forskningen kring vitt och brunt fett och hur man alltså kan träna upp sin förmåga att klara kyla.
 
Dock har jag tidigare trott att det inte går att träna upp köldtåligheten i händerna, eftersom det är svårt att påverka mängden underhudsfett där, men då stötte jag på denna debattartikel på DN av professor Erika Schagatay som beskriver fenomenet ”köldinducerad vasodilatation”. I korthet går det ut på att man utsätter t.ex. händerna för en måttlig kyla, då och då, så lär sig kroppen att snabbare aktivera denna mekanism som innebär att varmt blod kopplas på och pumpas ut i händerna för att förhindra nedkylning.
 
Tester på skidskyttar har visat att denna metod har förbättrat deras förmåga att skjuta trots den kyla som deras händer är utsatta för.
 
Nu kommer jag knappas att börja doppa händerna i kallbad, men forskningen är intressant och det ger mig bättre förståelse för hur kroppen fungerar i kyla och extrema situationer.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0