Vinson Massif

Mount Vinson är den högsta toppen på den Antarktiska kontinenten. Namnet Vinson kommer från en amerikansk kongressman, Carl Vinson, som donerade mycket pengar till forskning om Antarktis. Hela massivet är känt under Vinson massivet, Ellsworths bergskedja. Lite allmän fakta:
 
Mount Vinson
4892 meter över havet
Antarktis högsta berg
Koordinater 
78°31′31.74″S 
85°37′1.73″V
Bestegs första gången 1966
Ingår i Seven Summits
 
 
När jag, förhoppningsvis, har nått toppen av Vinson har jag gjort sex av sju i Seven Summits, men den som känner mig vet ju om att jag inte har några ambitioner att göra Everest som är den sista toppen.
Däremot har jag planer på att göra min egen personliga Seven Summits.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0