Hjälm och sele

 
En fördel med att ligga till sängs i feber är att man drömmer sig stark på någon fjärran topp. Har man dessutom internet på armlängs avstånd, så borgar den kombinationen för en del utrustningsinköp.
 
Jag har haft ögonen på Petzls lättviktshjälm ett tag, men först idag slog jag till när jag kom över den billigt. En helt oanvänd hjälm men inte butiksköpt.
 
Hjälmen är ju ingen skönhet, precis, men den väger endast 165 gram i storlek 2, vilket jag köpte. Jämför det med min nuvarande "lättviktshjälm" på 241 gram. Hjälmen jag hade dessförinnan vägde 367 gram. 
 
Utöver hjälm så beställde jag en sele, Rock Empire Superlight, som i den mindre storleken väger 146 gram, oklart dock vad den större väger, men knappast mer än 200 gram. Jag får väga den när jag får den. Hursomhelst är det avsevärt mycket lättare än min nuvarande "lättviktssele" på 378 gram.
 
Två inköp och jag har minskat vikten på min utrustning med 250-300 gram. Omräknat i godis så innebär det en stor extra chokladkaka som jag kan ta med mig på berget.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: johan

Kul att se lite aktivitet igen! :)

2017-03-02 @ 16:09:49
URL: http://jsandevarn.se
Postat av: Joel

Ja, det var ju på tiden. Tack för uppmuntrande tillrop!

2017-03-03 @ 16:49:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0