Det som ej går att köpas för pengar

Om en vecka kommer jag att få besök av Pete och Liz, med vilka jag besteg Carstensz pyramid för ett år sedan. Det var en speciell upplevelse, en upplevelse som vi delar. Eftersom de önskar komma till Sverige för att få se norrsken i Kiruna, så har jag försökt att hjälpa till med lite praktiska saker. Sedan kommer de hit till Falun och då har jag lite smått och gott planerat.
 
Till saken hör att jag vill erbjuda dem upplevelser som man inte kan köpa för pengar, dvs. inga traditionella turistgrejer. Därför planerar vi en vildmarkstur på skidor och övernattning i snöka. Jag kom att börja tänka på många av de saker jag har upplevt och varit med om, saker som inte går att beställa via ett reseföretag. 
 
Och jag inser att jag faktiskt har samlat på mig en del sådant under alla åren som bergsklättrare. Till exempel att jag har bjudits in till middag i en herdefamiljs jurta i Kirgizistan. Få provskjuta gränssoldaternas AK-47:or. Att bli hembjuden på grillfest hemma hos chilienska ungdomar. Att tvingas muta sig in i gränsområden, och hur kamrater tvingats muta sig fria pga. utgångna visum. 
 
Att fira tolvslaget på nyår i en snöstorm vid Ben Nevis fot i Skottland, eller i Marrakech, Marocko, eller i Mendoza, Argentina, eller i en gruva på Nya Guinea. Att fira julafton med en påse Gott&blandat på 5000 meters höjd på Aconcagua eller som ofrivillig gäst hos en stam i Nya Guineas djungel.
 
 
Att övertala en taxichaufför att få köra hans gamla Lada på kaukasiska vägar. Att bli utestängd från sitt läger då gränsen mellan två länder plötsligt stängs. Att sjunga med moni- och danifolk vid lägerelden. Att spontandansa traditionell kaukasisk dans med en ung dam.
 
Att sitta internerad i en container i en gruva på 4000 meters höjd. Att äta en traditionell 4th of July-kalkon hemma hos en familj i Fairbanks, Alaska. Att få en rosmarinkvist för att minnas på Anzac day i Canberra. Att få göra förstabestigningar i både Kirgizistan och Alaska/Yukon.
 
Alla upplevelser har inte varit rakt igenom trevliga, t.ex. att beskåda laviner skölja över replag. Att vakna mitt i natten av en jordbävning. Att fastna i snöstormar lite överallt i världen. Att bli lurad på en massa pengar i uttagsautomater i Tanzania. Att erbjudas köpa sexuella tjänster både i Tanzania och på Bali. Ändock, så har även dessa upplevelser berikat mig, gett mig nya erfarenheter.
 
De flesta av dessa upplevelser går inte att beställa. De kan inte köpas för pengar. Det är situationen som gör dem, men genom att våga ta steget ut i det okända, att vandra utanför de vanliga allfartsvägarna, så har mitt liv berikats. Och när jag tittar tillbaka på dem så inser jag hur oskattbara de är.
 
Till topps! /Joel
 

Kommentarer
Postat av: Jsandevarn

Hur blir det med Umpa Lumpa nu då Joel? Hur går planerna, eller får man vänta till Antarktis i vinter för mer bergsplanering? :)

2016-02-01 @ 17:03:07
URL: http://jsandevarn.se
Postat av: Anonym

Om det blir som jag önskar så gör jag Umpa Lumpa och Antarktis inom ett par år.

2016-02-01 @ 23:03:51
Postat av: AnonymGL

Tjena! Vad händer med dig? Följde din blogg med intresse och spänning men nu har du inte lagt upp något på väldigt länge?? Är allt ok?

2016-04-16 @ 20:03:50
Postat av: Joel

Hej och tack för kommentaren! På grund av omständigheter i livet, så har jag tvingats prioritera. Därav ligger jag lite lågt inom bergsklättringen. Dock har jag inte lagt av utan jag kommer att göra en del saker i framtiden.

2016-04-17 @ 06:44:07
Postat av: Jsandevarn

Vill igen utttrycka saknad! Tittar fortfarande in regelbundet för att se om några uppdateringar gjorts :)

2016-08-15 @ 10:50:59
URL: http://jsandevarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0