Spotta i näven!

Ja, nu har man ägnat tre timmar av sitt liv åt att krångla med att få igång Spot Connect. Jag köpte själva Spot-enheten i januari, men jag har inte haft anledning att köpa ett abonnemang, förrän nu. Jag köpte baspaketet vilket möjliggör att skicka SOS-alarm, sända SMS- och mejlmeddelanden samt att ange GPS-koordinater. Sedan lade jag också till Track Progress, dvs. att man kan följa Spoten i realtid. Allt till det facila priset av 1300 SEK.
 
Men det blev en hel del trixande med att uppdatera programvaran i Spoten samt att när jag sedan skulle uppdatera appen i telefonen blev det stop. Efter en del googlande på nätet efter hjälp löste det sig till slut. Varför måste man ha appen i telefonen, då? Jo, Spot Connect är konstruerad så att den kopplar sig till en smartphone, vilket gör att allt man skriver osv. gör man på telefonen. Spoten är bara en satellitlänk (via Bluetooth). Jag har kopplat min Spot till Twitter, så förhoppningsvis ska man kunna följa mig via GPS-koordinater där. Man kan också välja Facebook om man vill.
 
Nåja, jag är bara glad att allt är installerat. Jag får jobba med handhavandet inför avresan. Det som dock gör mig lite nervös är täckningen. Enligt Spots hemsida kommer vi att röra oss, precis på gränsen för mottagning (se kartbild). Vi kommer också att befinna oss i djungeln vilket inte underlättar mottagning.
 
Kanske undrar du hur jag kommer att kunna se till att det finns ström för mobilen (Spoten går på AA-batterier)? Det har jag löst genom att jag har en PowerTraveller Powermonkey Explorer. En lätt och nätt liten solcellsladdare.
 
Till topps! /Joel
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0