Kosciuszko - Dag 2

Toppdagen - Eftersom jag var hyfsat väl förberedd och hade planer på att ta mig tillbaka till Jindabyne samma dag, så satte jag mitt alarm på 05.15.  Jag hade kollat när solen skulle gå upp och det skulle den göra runt sextiden. Jag hade ju ingen pannlampa med mig så tidigare än så funkade inte. Frukosten inmundigades på vandrarhemmet i en nedsläckt matsal innan jag gav mig ut mot insteget.
 
Thredbo ligger på 1365 möh, och det går en stolslift upp till platåns början på 1937 möh. Givetvis fanns det inte i min plan att ta någon lift, utan gick en av flera vandringsleder uppför berget. Den jag tog heter Merritts Nature Track. Och det var verkligen en vacker naturstig. Förvisso välpreparerad, då det inte var en helt naturlig stig. Många passager innehöll anlagda trappsteg osv.
 
     
 
Damen i informationen som dagen innan avrått mig från att gå upp då, sa att det hela skulle ta sex och en halv timme. Min plan var att göra det klart snabbare än så. Jag vandrade på uppåt och allteftersom det ljusnade kunde jag se den vackra eukalyptusskogen breda ut sig nedanför mig. Det tog mig en timme att vandra de sexhundra höjdmetrarna upp till platån.
 
Väl uppe så väntade en sex och en halv kilometer vandring till toppen. Dock bestod stigen av ett järngaller, i princip, hela vägen. Den är utlagd där för att minimera påverkan av floran. Hursomhelst innebar det att man inte har några problem att gå där överhuvudtaget. Man behöver inte ens fundera på var man sätter ned fötterna, utan därför kunde man trycka på ordentligt. Drygt en timme senare kunde jag se ut över bergsmassivet från Australiens högsta punkt. Från Thredbo till toppen hade det tagit mig två timmar och tio minuter. Jag hade gått raskt, men inte sprungit, vilket man hade kunnat göra om man så önskar. Efter några toppbilder var det bara att vända nedåt.
 
             
 
På min väg nedför berget mötte jag folk som var på väg uppför. En timme och fyrtio minuter senare var jag åter nere i Thredbo. Jag gick och beställde en rejäl frukost på en servering innan jag sedan trampade de 34 kilometerna till Jindabyne.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0