Framtiden?

Just nu är jag i en sits när det inte bara är att gå vidare i mina ambitioner. Egentligen finns det två toppar som jag vill göra och det är Carstensz och Vinson. Båda kostar en del. Fördelen med den förra är att den är möjlig att göra utan inblandning av klätterkamrater som ska ha rätt medel och motivation. Förvisso fick jag problem senast, men berget står ju kvar och i princip har jag redan betalat 45 000 på den resan, då jag har 7000 USD innestående hos en arrangör.
 
Vinson kräver däremot att jag lyckas övertala två av mina klätterkamrater att följa med. Det är svårare. Jag har givetvis frågat runt, men det saknas både medel och motivation. Ett alternativ är ju att åka själv och ingå i en kommersiell grupp. Givetvis ingenting jag vill, men kanske det enda alternativet som återstår för mig.
 
Fördelen är att jag får åka till Antarktis och göra Vinson och därigenom besöka den sista kontinenten/världsdelen som jag inte varit på. Nackdelen är att det kostar lite mer och det blir inte en självständig bestigning. Jag får nog ta mig en funderare.
 
Jag förstår att du tror att jag siktar på Seven Summits. För om jag gör dessa två toppar har jag gjort sex av sju oavsett om man tittar på Bass' eller Messners lista. Dock är det så att Everest inte lockar mig. Givetvis ska man aldrig säga aldrig, men jag gör hellre sex av sju plus t.ex. Cho Oyu eller ännu hellre K2. Den senare toppen vore riktigt rolig att få bestiga.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Kristina

Veto!

2014-05-11 @ 14:02:36
Postat av: Joel

Jo, men drömma måste man få göra ;)

2014-05-11 @ 14:56:51
Postat av: Anders

Skulle just säga att någon visst hävdar äganderätt till K2. Hur är det med Annapurna, Eiger NF, El Capitain (free solo), nyled på Muztagh Tower, Nanga Parbat, Kangchenjunga och Shishapangma (main summit)? Kostar det inget att "äga" dem?

2014-05-11 @ 22:03:01
Postat av: Joel

Anders, livet är inget för amatörer. Det består av en lång rad förhandlingar.

2014-05-13 @ 05:34:09
Postat av: Daniel

Lasse Z planerar Cho Oyo till hösten. kanske nåt för dig att haka på?!

2014-05-27 @ 15:04:43
Postat av: Joel

Hm, Cho Oyu har ju funnit med i tankarna, men jag får nog vänta ett tag.

2014-06-08 @ 11:06:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0