Naturupplevelse

Äventyr och utmaningar i alla ära, men det är naturupplevelsen som lade grunden för mitt friluftsliv. I övermorgon påbörjar också min resa mot Nya Guinea för att uppleva en naturtyp som jag är helt obekant med. Du kan kasta ut mig i arktiska polarområden, i skog, i berg, i öken och jag skulle nog klara mig hyfsat ett tag, men djungel det är helt främmande för mig. Jag vet att det finns oändligt mycket att äta osv. men å andra sidan räcker det med att du äter fel grej en gång. Dock ska det bli häftigt att få vandra i djungel.
 
Nya Guinea är också mycket speciell sett till flora och fauna. Ön är den näst största i världen. Den utgör endast 0,5% av jordens landmassa, men rymmer 5-10% av jordens alla arter, så artrikedomen är otroligt stor. Många av arterna är endemiska, dvs. de finns inte på någon annan plats på jorden. Mest känt är nog paradisfåglar. Det vore verkligen en riktig naturupplevelse att få se en paradisfågel. Jag har läst på och det är inte omöjligt att det kan inträffa eftersom de trivs bäst i skogsbeklädd och höglänt terräng, precis den del jag kommer att befinna mig i under an- och utmarsch till berget.
 
Paradisfåglar finns i 40-tal varianter och de hör till gruppen tättingar. De är speciellt kända för hannarnas vackra fjäderskrudar och uppseendeväckande parningsdanser. Nu lär jag nog inte få skåda det senare, men ändå. Jag vet inte hur pass skygga de är, men jag har testat att fota med kikarsikte framför kameran, och det fungerar faktiskt riktigt bra. Det blir inte helt skarpt men en fågel på håll skulle definitivt bli urskiljningsbar.
 
Bilderna är tagna från mitt kök, och den längst till vänster är utan zoom, mitten full zoom och höger med kikare som "extraobjektiv".
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0