BMI

 
Body Mass Index (BMI) är ett mått som ger en fingervisning om hur ens fysiska status ser ut. Själv pendlar mitt BMI mellan 25-26, dvs. jag gränsar mot överviktig. De som känner mig, vet att det i mitt fall inte rör sig om att jag är otränad, snarare tvärtom. Kritikerna av BMI brukar av denna anledning hävda att det är ett trubbigt instrument, då en till synes vältränad person (mycket muskelmassa) kan hamna inom kategorin "överviktig".
 
Det är ganska fånigt att resonera så. Ungefär som bilden ovan, så kan vem som helst se om ett högt BMI beror på muskler eller en ohälsosam övervikt. Sedan vet jag att BMI är trubbigt på andra sätt, men lite kan den nog avslöja.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0