Yukon - Dag 5

Vi hade ännu inte bestämt oss helt när vi vaknade på morgonen, men efter lite diskussioner fram och tillbaka, beslutade vi oss för att gå runt massivet. Det skulle innebära 33km transport med all vår utrustning. Vi började packa ihop våra grejer och riggade pulkorna. Enligt värderrapporterna skulle det vara fint i ytterligare fyra-fem dagar. Vi räknade med att förflyttningen skulle ta två dagar, och alltså ge oss tre dagar till klättring, innan det dåliga vädret skulle dra in.
 
 
För att göra en lång historia kort, så visade sig att Axels lungor inte kom överens med kylan. Efter att ha försökt och stretat på i ett par timmar, valde vi att vända om. Vi insåg att med det tempo vi gick skulle det ta närmare fyra dygn att tillryggalägga sträckan. Vi återvände och upprättade lägret igen på samma plats som tidigare.
 
Den kvällen ägnade jag åt att klippa ut papprektanglar från ett pastapaket. Eftersom jag hade med mig en ansiktsmask tänkte jag göra en värmeväxlare. Pappbitarna hölls ihop av tejp och hela stycket sydde jag sedan fast i masken. Förhoppningen var att masken skulle värma kalluften något. Lite som Kajsa Warg aldrig sa: man tager vad man haver.
 
           
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0