Packvikt

Jag har under veckan som gått ordnat och vägt min packning. Det är ganska intressant att se hur totalvikten förändrat sig genom åren. Första gången jag åkte till Mt Blanc (2008), hade jag en totalvikt av utrustning och mat på ca. 23kg. Egentligen en hygglig vikt med tanke på att det var min första riktiga alpina tur.
 
Andra gången (2010) jag var där hade jag bantat packningen till runt 21kg, inklusive mat. Denna gång har jag bantat packningen till 18-19kg, och då kör jag på ett eget tält. Från 2008 har min packning minskat med 5kg, och det är inte lite.
 
Vad är det som jag har bantat in på då? Den stora posten är utrustning. Jag har steg för steg införskaffat lättare grejer. Sedan har jag vis av erfarenhet kunnat dumpa en del saker. Jag har också blivit bättre på att bedöma hur mycket mat jag behöver släpa på.
 
Dock flyger jag inte lika lätt, utan jag kommer att släpa på drygt 30kg. Det hänger samman med att jag lånar ut utrustning på nästan 8kg, och har all gemensam utrustning på 4kg. Nåja, det ska bli lite intressant att försöka sig på Mt Blanc från den italienska sidan. En ny upplevelse och erfarenhet.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Kenneth

Din vishet påminner mig om min tur på Aconcagua med 5 kg för mycket i ryggsäcken. Nästa gång skall jag ha lärt mig läxan.
Pergite!

2013-07-20 @ 10:35:15
Postat av: Joel

5kg gör stor skillnad. Speciellt när man kommer upp i höjd. Ska bli intressant att få följa dina förberedelser nästa gång du åker till acon.

2013-07-21 @ 21:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0