Hagan Nanook

 
Som det ser ut just nu, så kommer vi att tvingas göra en tämligen lång anmarsch med pulka och skidor. Det hänger samman med att helikopterflyg skulle bli för dyrt, och vanliga flygplan kan inte landa i direkt anslutning till önskad punkt för basläger. Det kan bli tal om 2-3 mil från landning till BC. Benny och Axel som båda gillar att åka utför och pumpa puder har nog tänkt ta skidor som ger förhöjd åkupplevelse, men själv är jag ingen puderknarkare. Att ta snöskor är inte riktigt ett alternativ, då skidor är bättre när man passerar glaciärsprickor, och dessutom sparar man energi när man ska ta sig utför.
 
Eftersom jag inte vill investera i telemarks- eller randonnéskidor, utan helst ha skidor som jag kan nyttja mina vanliga storskor i, så har jag tittat på ett annat alternativ. Det finns lite olika tillverkare på marknaden, men jag har haft kontakt med en säljare i London som har ett par Hagan Nanook. De är endast 99cm långa och väger 1390gr. Det innebär att de är ganska smidiga att bära med sig om det behövs. De kommer med stighudar och bindning för storskor.
 
I slutet av februari ska jag åka till London, och förhoppningsvis ska jag bli innehavare av ett par Hagan Nanooks. Säljaren skickade mig också en bild på skidorna och bindingarna.
 
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anders

Korta breda skidor, en blandning mellan snöskor och skidor, är ingen ny uppfinning. Bra i tät skog med lössnö. Hur breda är de moderna?
http://bloghoodoo.files.wordpress.com/2010/03/old-skis.jpg

2013-01-19 @ 15:37:28
Postat av: Anders

Ser klara paralleller mellan bergsbestigning och Urban Exploration. Samma drivkrafr att gå nya vägar, uppleva nya platser, gå dit få andra går. Men olika miljöer.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ekoturisterna-som-gar-dit-inga-kartor-nar_7839578.svd

2013-01-19 @ 15:39:52
Postat av: Joel

Att det inte var en nyhet behövde knappast sägas. Det var mer att Nanooken är ett system som passar mina behov och ändamål.

2013-01-19 @ 15:50:08
Postat av: wembrand

har provat den bindningen med mina millet skor i Keb på ett par lätta skidor. Helt ok, fungerar att åka ganska brant o hård åkning med. Så det är helt klart ett alt. Vet att vi har ett par st sådan i försvarets ägo.

2013-01-19 @ 19:49:51
Postat av: Joel

Tack för input! Bra att höra av en som är inne på utförsåkning att bindningarna fungerar.

2013-01-20 @ 09:58:53
Postat av: Linus

Har själv ett par skidor med Silvretta 500 bindningar på. Lite samma stuk fast Silvrettabindningarna går att låsa fast hälen för utförsåkningen. Utförsåkning med tung packning och mountaineeringboots är en gren för sig.. många vurpor blir det. :)

2013-01-22 @ 02:45:32
Postat av: Joel

Ja, jag förstår att det inte är som att åka med vanliga skidor och pjäxor, men primärt är det inte åkupplevelsen jag är ute efter, utan mer att kunna ta mig ned så energibesparande som möjligt. Jag skulle kunna tänka mig snöskor, men att se polarna bara glida nedför vore lite tråkigt. Därav denna kompromisslösning.

2013-01-30 @ 19:56:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0