Nya höjder?

Egentligen gissar jag mest lite nu, men det jag med säkerhet vet är att Benny och Joel har flyttat på sitt läger, och spanat på nya toppar. Imorse fick jag en GPS-fix från satellittelefonen som visade 5052 möh (Här: Lat N 39 18' 56", Long E 72 08' 39") och jag tror att det är en ny topp. Hoppas, hoppas! Jag får kanske bättre besked senare under dagen. GPS-fixen skickas inte iväg av sig själv, så någon anledning finns det till att Benny/Joel tryckt på just den knappen. Dokumentation, till exempel. Kanske är det här en toppdag? :)
 
 
Den här bilden är från en annan toppdag, även om Joels klätterkompis Anders misstänker att jag mest ställt mig i en snöhög någonstans. Vi tog oss uppför Kebnekaise, och när vi var någonstans i närheten av de spartanska toppstugorna drog dimman och snöfallet in. Vi hade matpaus i den nyaste toppstugan och på vägen upp till toppen hade jag en liten kris för mig själv, eftersom jag trodde att Joel absolut tänkte göra den där kamvandringen över till Nordtoppen. Jag var liksom inte så laddad för det när jag knappt såg en meter framför mig. Klok som han är, Joel, så avstod han den här gången - men det innebär att det blir en ny tur till Kebnekaise så småningom. Intresseanmälningar mottages i kommentatorsfältet! ;) När den här bilden togs var jag högst upp i Sverige, och skulle en fin dag ha kunnat se en elftedel av Sveriges yta. Nu såg jag ju knappt fotografen.
 
 
På väg ner mötte vi två vandrare som startat samtidigt med oss, men som tagit den östra leden. Här kan man se dem på väg upp mot toppen (som en liten prick), medan vädret klarnar. Ungefär här någonstans började jag tycka att det var riktigt roligt med den här Kebnekaise-vandringen. Det kommer något slags smygande euforisk känsla av att ha klarat av en utmaning. Jag hoppas att Joel och Benny får suga lite på den känslan idag. Jag återkommer när jag får klarhet i om det var en topp.
 
Edit: Ja! En ny topp! Jag har fått sms från en nöjd Joel, som nu ser fram emot en vilodag imorgon och sen vänder blickarna mot nästa topp.
 
Mot nya höjder! /Kristina

Kommentarer
Postat av: Anders

En Villumsensk expedition till nordtoppen via östra leden är inplanerad till 2013. Den kommer gå i en tioårings tempo.
Misstanken om snöhögen utanför ishallen i Flen var bara om du varit kommersiell äventyrare typ JEN.

2012-07-22 @ 19:35:52
Postat av: Kristina

Hehe, jag som redan börjat förbereda min föreläsningsturné...

2012-07-23 @ 11:32:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0