Träning v1

Inför Atlasbergen hade jag tränat lite annorlunda än brukligt. Jag satsade mer på gymträning och styrka, än kondition. Upplägget berodde dels på att bergen i sig inte ställer några enorma krav, dels på att hösten inte erbjudit de bästa förutsättningarna för löpträning. När jag i efterhand utvärderar träningsupplägget, kan jag konstatera att min relativt dåliga kondition räckte gott och väl. När man bestiger berg når man sällan några tröskelnivåer i pulsen. Däremot är det viktigt att musklerna klarar av att arbeta anaerobt (brist på syre). Styrketräning är ett bra sätt att förbereda musklerna på detta + att ökad muskelmassa ger kroppen mer energireserver på hög höjd.

Måndag, Refuge du Mouflon (3200) - Akioud (4030) - Refuge du Mouflon (240 min)
Tisdag, Ref d M - Jbel Toubkal (4167) - Toubkal Ouest (4030) - Ref d M (315 min)
Onsdag, Ref d M - Timezguida (4098) - Ras (4083) - Ref d M (330 min)
Torsdag, Ref d M - Imlil (205 min)
Totalt 1090 min

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Kenneth

Grattis till en lyckade bestigningar! Är inne på samma linje som du gällande muskelmassa.

2012-01-09 @ 21:45:11
Postat av: Joel

Tackar! Ja, jag såg att du körde gym tre gånger i veckan.

2012-01-11 @ 08:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0