Jbel Toubkal och Toubkal Ouest

Idag blev det toppen av Atlasbergen, Jbel Toubkal (4167 möh) med utsikt över Saharaöknen!  Eller, utsikten vet jag egentligen inget om, det får Joel redogöra för när han återvänder till bloggandet, men jag föreställer mig en skaplig utsikt, i alla fall. De passade också på att ta Toubkal Ouest (4030 möh). Just nu är Anders den som har det tuffast med virusen, och han avstod den ena av topparna idag.

Antagligen blir det minst en dag till av berg, innan de återvänder till Marrakech, för att leta fina broderade kuddfodral enligt önskelistor hemifrån. Kanske har de lite annat att uppleva också, medinan, Koutoubia-moskén, och ett behagligt januariväder med runt 20 grader på dagarna. En helt okej uppladdning inför att återvända till jobbet, skulle jag tro!

Mot nya höjder!/Kristina


Kommentarer
Postat av: Anders

Det blev fler toppar att avstå ifrån. Var förkyld redan innan. Anmarschen blev ganska jobbig, tog tre kvart längre. Blev en vilodag där jag dessutom lyckades få matförgiftning (antagligen orent vatten)och fick återbörda lunchen till naturen och feberfrossa. Näsblod nästa morgon, men ville ändå göra ett försök på Jbel Toubkal och slippa komma hem tomhänt. Normalleden upp, inga utsvävningar. Lyckades (<4h upp, ca 2 h ner)och återvände ganska trött vid 16-tiden. Sen fylldes sjukdomarnas bingobricka med diarré och halsont. Fel del av Afrika för att kryssa de fem stora Malaria, Kolera, Snäckfeber, Sömnsjuka och Ebola.

"Mitt Afrika" fick gå i sjukdomens tecken.

2012-01-08 @ 17:42:48
URL: http://villut.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0