Atlasbergen - dag 1

05.45 vaknade Daniel, Anders och jag av att en metallisk men melodisk stämma ljöd genom den arabiska gryningen. Det var dags för böneutroparen att uträtta sitt värv, såhär på nyårsdagens morgon. Under gårdagen, nyårsaftonen, hade vårt sällskap landat i Marrakech efter en fem timmar lång flygning. Det vi inte uppfattade, i mörkret, på vår väg till hotellet Riad No10, var att det låg granne med en moské. Men det blev vi som sagt varse. Dock måste jag tillstå att det var ett häftigt sätt att vakna på, för man insåg verkligen att man vaknade upp i en främmande kultur.

Efter frukosten tog vi våra packningar till den av hotellet beställda taxin. Taxin skulle ta oss hela vägen till Imlil för 80€, vilket vi trodde var normalt, men som vi i efterhand förstod var alldeles för dyrt. På tillbakavägen betalade vi endast 350 dirham (280kr) till samma taxichaufför. Nåväl, det är inte alltid lätt att veta vad som är ett rimligt pris. På vägen ut till Imlil, ca. 9 mil, stannade vi på en bensinmack för att köpa bensin till våra kök. Att få tag på vanliga gasbehållare verkade ganska svårt. Om man har kök med fransk bajonettfattning går det att köpa gas. Ett alternativ är att ta med en adapter för att på så vis slippa böket med bensin.

Vi anlände i den pittoreska och charmiga berberbyn Imlil lagom till lunch. Vi beställde in en Tagine, ångkokt mat tillagad i speciella konformade lergrytor. Det var vår första riktiga tagine på resan, men fler skulle det bli. Efter en timme var vi klara och redo för att påbörja vår vandring som skulle ta oss från 1700 till 3200 höjdmeter. Vårt mål för dagen var Refuge du Mouflon/Toubkal.

Vandringen i sig beredde inga speciella problem. Stigen var bred och vältrampad, men det var lite problem att hitta rätt väg ut från byn. Dock var det behagligt varm, och packningen vägde nog inte mer är 23-25kg. Ganska snabbt börjar man ta höjdmeter, och det stod inte länge på förrän man kom i nivå med plättar av snö. Utmed stigen finns det en moské och ett par ställen där man kan fylla på vattenbehållarna. Känslan av att vandra i dalgången var likt den man kan få i Alperna. Behagligt och naturskönt.

Efter fem och en halv timme kom vi slutligen fram till Refuge du Mouflon, vilket är den första av två refuger som ligger inom 20 meters avstånd ifrån varandra. Refuge du Toubkal, är nog mer besökt, inte för att det är bättre eller billigare, utan för att det delvis sköts via det franska alpinistförbundet. Många guidade grupper hamnar alltså där. Mouflon verkar mer vara kopplat till lokalbefolkningen, så det kändes helt okej att stötta dem. Dessutom hade de ett riktigt fint värmerum som höll medeltemperatur på 20-23 grader. Anders som hade bestämt sig för att stötta den lokala ekonomin tog in på stugan, medan jag och Daniel gick och satte upp vårt tält strax utanför. Det kostade 20 dirham (16kr) per natt för vårt tält. Anders fick betala 300 dirham (240kr) för halvpension. Eftersom vi var lite trötta efter två dagars resande med massa nya intryck + en ganska mödosam anmarsch gick vi och lade oss ganska tidigt den kvällen.

Vi var i alla fall på plats, och det var nu äventyret skulle börja på riktigt.