Förstabestigningar

Det är knappt att jag har hunnit återhämta mig ordentligt, så blir jag lockad till att återvända till Pamir. Anledningen är att Benny har surfat runt lite och kommit fram till att det finns många möjligheter till förstabestigningar i området. Redan medan vi var där pratade vi faktiskt om möjligheten att åka ned för att göra en del obestigna toppar.

En tanke var att vi skulle ordna fram hästar och åsnor för transport. Vi skulle kunna följa någon dalgång till ett annars svårtillgängligt område, slå läger och därifrån klippa ett antal +5000-toppar. Det skulle verkligen vara hur kul som helst. Det är när man planerar saker som dessa som man är tacksam för att föräldrarna tvingade en att gå på ridskola när man var liten :)

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Två yxor

Och det var kanske deras baktanke? En dag kommer lilla Joel att gå i Sven Hedins fotspår och då måste han kunna rida i oländig terräng. Bäst att sätta honom i ridskola.

2011-09-02 @ 21:02:19
URL: http://villut.se
Postat av: Johan

Låter ju svinskoj! Hoppas du är så ta dig iväg och följa med! Dom flesta drömmer väl bara om en förstabestigning!

2011-09-02 @ 21:23:38
URL: http://norenklattrar.blogg.se/
Postat av: Joel

Två yxor: Nja, hade mina föräldrar vetat att jag skulle hålla på så här, så hade de nog satt mig på att knyppla istället.



Johan: Ja det vore riktigt, riktigt häftigt att göra en sån tur, med häst eller inte. Förstabestigningar hör inte till vanligheten inom svensk alpinism.

2011-09-03 @ 08:01:35
Postat av: Linus

FA tror jag personligen händer rätt ofta(även bland svenska klättrare). Sen kanske inte alla rapporteras ut till en bredare publik än replaget eller nån polare.



Detta baserar jag på egna erfarenheter(det lilla jag har) med att komma upp på mindre kända toppar, som enligt karta/publiceringar/lokal beta/vadsom är obestigna, men som när man väl står där uppe hittar ett gammalt prussiksnöre, en piton eller ett stenrös.



Med det sagt, om du får möjligheten till några FA i Pamirområdet så hoppas jag du lyckas. Samtidigt som jag är lite(väldigt) avundsjuk ;)

2011-09-03 @ 17:39:51
Postat av: Kristina

Men knyppling, där har du något verkligt kreativt och tålamodskrävande! Fundera en stund på om du inte skabli den förste knypplaren från Falun som bestigit t.ex. Städjan och skapat en verkligt komplicerad spets, samtidigt. Eller åtminstone korsstygn?!? Just do it!

2011-09-04 @ 07:36:53
Postat av: Joel

Linus: Visst händer det att svenskar gör FA, t.ex. Corax, men det hör inte till vanligheterna. Svensk alpinism har ingen riktig tradition av FA. Apropå det, hur står det till med ridkunskaperna?



Kristina: Bygdespel, du glömde bygdespel! För att inte prata om vilka fina härsklen jag kan knyppla till folkdräkterna.

2011-09-04 @ 08:55:13
Postat av: Linus

Haha, ridkunskaper.. räknas det om man haft syskon som sysslat med det under majoriteten av sin barndom? ;)

2011-09-04 @ 17:37:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0