Ny jacka

Jag skrev tidigare om att jag reklamerade min gamla North Face-jacka. Eftersom jackan på något vis försvunnit, fick jag pengarna tillbaka. Dock behövde jag ju en ny jacka, så jag beställde en North Face, Half Dome-jacka. Jag kunde gå och hämta ut den idag efter att ha betalat lite i mellanskillnad.

Det är ännu för tidigt att komma med något utlåtande, men det jag kan konstatera är att dragkejdan har en amerikansk fattning. Det är lite avigt, men så var det på min gamla Mountain Hardwear-jacka. Jackan väger 453gr i storlek M, vilket måste anses vara godkänt.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Johan

Du kör helt med skalsystem (traditionell lager på lager)? Du har aldrig provat softshell som yttersta arbetarlager? Tänkte om du hade några reflektioner för och nackdelar mellan dom olika systemen?

2011-10-30 @ 06:41:08
URL: http://norenklattrar.blogg.se/
Postat av: Joel

Faktiskt kom denna fråga upp på senaste expeditionen. Axel och Benny kör gärna med softshell. Själv har jag inte kommit dit. Har inte heller testat, och kan därför inte jämföra, men jag borde köpa en softshell någon gång.

2011-10-30 @ 09:55:34
Postat av: Kristina

Det är så konstigt det här, att du är osponsrad, men ser ut som ett vandrande paket Löfbergs Lila. ;)

2011-10-30 @ 10:56:45
Postat av: Anders

Grejen är väl den att man slipper inte undan ett vattentätt skal i dåligt väder. Softshell är bekvämare och andas bättre, men blir en extra vikt och volym att bära på. Så vilken obekvämlighet väljer man, Svettig skaljacka eller mer vikt?

Jag föredrar min craft tunna skidjacka när jag endast vill ha vindtätt och bättre andningsförmåga. Svettas alltid mycket på överkroppen. Och den väger o fyller väldigt lite.



De här isolerande softshell tycker jag fungerar bättre när vikt inte är en fråga. Vardag och där man inte bär. Har min gamla windstopperfleece på vintern.



Finns ju de som kombinerar softshell med ett tunt regnställ, men då tycker jag det blir för svettigt med dubbla vindbrytande lager. Och håller regnstället för tuffa förhållanden som klättring?



Allt handlar om avvägningar.



Fö har Kristina rätt att du smälter in på hockeymatch i Karlstad...

2011-10-30 @ 11:29:56
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Jag kanske inte kan ha på mig jackan nästa gång jag går på en Luleå Hockey-match. LUULEEÅ-Å klapp

2011-10-30 @ 14:58:23
Postat av: Joel

Alejandro: Tack för positiv feedback! Det är bra att du tränar med att gå i backe med packning. Jag brukar köra ett-två sådana pass i veckan inför lite längre bestigningar. Passens längd brukar ligga på två till tre timmar. Jag börjar oftast lätt ca. 15kg, men ökar successivt till uppåt 40kg när jag har som mest. Ökar med ca. 3-5kg åt gången.

2011-10-31 @ 14:26:01
Postat av: Johan

Anders: grejen är väl den att med softshell ska man inte ta med sig Gore-tex alls, nu handlar det ju om snabbt och lätt och kanske inte expeditions kläder utan om du gör en alpin bestigning i ett singelpush och då pratar dom om att börjar det regna så får du helt enkelt dra dig ur, finns hur mkt som hellst att läsa på Andy kirkpatriks hemsida... Kan länka

2011-11-01 @ 07:50:49
URL: http://norenklattrar.blogg.se/
Postat av: Johan

http://www.andy-kirkpatrick.com/articles/view/cut_the_crap1



och:



http://www.andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_best_softshell_in_the_world



ganska intressant läsning... finns ju hur många artiklar som hellst på hans sida

2011-11-01 @ 07:53:18
URL: http://norenklattrar.blogg.se/
Postat av: Anders

Johan: Visst om man går från baslägret till toppen och tillbaka på en dag/några timmar föredrar jag också mer andande varianter än g-tex. Men fortfarande gäller avvägningen vikt och volym. Du åker ändå på att bära g-texstället till BC. Speciellt om BC är snöcamping m tält långt från torrväder och skydd. Och om du ska gå en bit kan det vara tufft att ta sig tillbaka med softshell om vädret slår om till snöstorm med blötsnö.

Som jag ser det: G-tex är optimalt i skitväder men onödigt svettigt i finväder. Softshell och vindskjorta är optimalt i finväder men kan vara farligt i skitväder. Så turens längd, möjlighet att komma i skydd och dagens väder avgör om jag använder g-tex eller vindskjortan.

Om vi tar turen upp på Tacul och Mt Blanc från A d Midi. Hade vi bara gått upp till Tacul som man ser från BC och börjat i solsken hade jag nog tagit min tunna craftjacka men när vi startade på natten, skulle högre upp och bortom flera stigningar var det säkrare att ha G-tex.

2011-11-01 @ 23:08:43
URL: http://villut.se
Postat av: Alejandro

Hej Joel,



Tack för ditt svar om backträning. Men herregud, kör du med upp till 40 kg? Jag ligger på drygt 20 nu och tycker det är tungt...



En annan liten sak; skulle du kunna plocka bort min e-mailadress från min förra fråga? Måste blivit fel som publicerades, och nu får jag en massa spammail. Tack på förhand.

2011-11-22 @ 18:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0