En guldgruva

för klättrare, vilket innebär att den är full med is. Ibland är det bra att bo i bergslagen för idag var jag, Anders och Jörgen iväg och klättrade is i en gammal gruva. Det är en otroligt häftig, men samtidigt skrämmande, miljö. Vanligtvis brukar man ju isklättra på berg med öppna vidder omkring sig, och inte som idag, mörka, bottenlösa schakt. Vi sökte efter en speciell öppning, men vi kom först till grannschaktet där det bitvis var så lågt i tak att vi firade ned oss på alla fyra. Inget som rekommenderas för klaustrofober. Väl uppe hittade vi öppningen som vi sökte. Nere i gruvan fanns flera riktigt fina isar. Av vad vi kunde höra så sträckte sig isfallet, minst ett par hundra meter, ned i underjorden.

Eftersom det var en rekordtidig premiär för oss, så körde vi topprep. Första vändan gick riktigt bra för mig, jag hade kontroll och flyt. Dock blev jag helt utpumpad i underarmarna. Det ställde till väldiga problem för mig senare. Jag förstod i efterhand att min fysiska status sannolikt var dålig pga. att jag känt mig utarbetad under veckan, sovit dåligt samt haft en dålig uppladdning inför dagen genom för lite sömn plus att jag drack alldeles för lite. Det var inte bara vanlig "pump" i armarna, utan nästan lite kramp = vätskebrist. Hur som helst kan jag summera dagen som en av mina mer minnesvärda isklätterdagar. Det var riktigt, riktigt häftigt. Nu är jag ordentligt mosig i huvudet, vilket förklaras av tidig morgon, häftig upplevelse/klättring, 38 mil bilkörning, så god natt kamrater!

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Anonym

Riktigt häftigt och riktigt avis ;)



Hur är den objektiva faran, har själv dåliga erfarenheter av gamla gruvor? Hur som helst, klättra is i oktober får ju ses som helt OK! :)

2011-10-23 @ 19:48:01
Postat av: Joel

Man måste alltid vara försiktig, speciellt i en miljö som en övergiven gruva. Någon rasrisk finns inte, men skulle man falla utan att vara säkrad pratar vi om minst 200 meter rutschkana på is ned i jordens innandöme.

2011-10-23 @ 20:54:51
Postat av: Två yxor

Ja, en riktig häftig dag med nya upplevelser.



När det gäller faror:

Murket trä och andra gamla rester från brytningen kan ramla ned.

Halt på vägen ner. Mossa på stenar, blött och mycket löst lerigt material.

Fundera noga på vilka gamla järn i berget du litar på för standplats och firning.

Normalt klättrar man upp och firar hem. Om man pressar sig över gränsen är det bara att fira ner och åka hem. Här firar man ner och klättrar hem. Om man firar för långt ner kan hemklättringen bli väl spännande.



Men tänker man sig för är det inte farligare än annan klättring.

2011-10-23 @ 23:08:33
URL: http://villut.se
Postat av: Johan

Riktigt häftigt! Vi väntar fortfarande på isarna här i Älvsbyn :(

2011-10-24 @ 07:49:34
URL: http://norenklattrar.blogg.se/
Postat av: Linus

Av nan anledning sa kom inte mitt namn med pa min forsta kommentar, men men



Nu lar man val forbli en riktigt dalig klippklattrare nar det finns is aven sommartid.. hmm ;)

2011-10-24 @ 08:06:12
Postat av: Joel

Johan: Det lär väl dröja ett par månader innan isarna är klätterbara. Kanske vore det en idé att ta med sig klätterutrustning när jag åker hem till Boden över jul.

2011-10-24 @ 21:54:42
Postat av: Johan

Ja det tycker jag absolut du ska göra! Vore ju skoj å få till nått pass :)

2011-10-25 @ 09:50:34
URL: http://norenklattrar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0