Isometrisk träning

Jag har ju dragits med en muskelinflammation i en axel under nästan ett halvår. Jag har behandlat skadan genom vila, voltarenkurer, excentrisk träning och djup tvärmassage. Allt det där har haft en positiv inverkan, men skadan har ändå inte riktigt velat bli bra. Jag kände t.ex. av den i början av min cykeltur. Dock hände något under cyklingen. Axeln blev bra, riktigt bra. Jag funderade lite på hur det kunde komma sig. Var det för att jag vilat axeln under en längre period, men det hade jag ju gjort tidigare också. Min slutsats var att det måste ha något att göra med kroppspositionen när man cyklar. Man sitter ju alltid lite lätt framåtlutad, vilket gör att de främre axelmusklerna får jobba isometriskt, dvs. statisk träning. Det motsatta är isotonisk träning där både den koncentriska (pressa) och excentriska (hålla emot) fasen ingår. En vanlig isometrisk övning är när man sitter mot väggen med benen i 90 grader. Jag kan i alla fall konstatera att jag känner att axeln är riktigt bra. Jag har faktiskt inte stött på att isometrisk träning skulle vara speciellt bra för inflammationsskador, men jag ska testa det på mitt knä för att se om jag är något på spåret.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0