Träning v9

En riktig sportlovsvecka! :) Först blev det en del vinter- och fjällaktiviteter i Tänndalen, bl.a. slalom, skoter och turskidor. Sedan blev det ju en isklättertur till Rjukan. Det har blivit ganska mycket isklättring för mig denna vinter. Än så länge är jag ganska ny på detta, vilket visade sig när jag skulle leda Vemorkbrufoss Väst WI5. Det skulle ha blivit min första WI5:a, men jag avbröt klättringen eftersom jag kände mig osäker. En generell reflektion är att jag har förmågan att genomföra klättringen, men det var den mentala biten som satte stopp. Man skulle kunna tro att det handlar om fysisk kapacitet (styrka i händer, underarmar, vader) eller teknisk förmåga (en god teknik avlastar armar och ben). Faktum är att man ganska snabbt kan bygga upp den teknik och fysik som krävs, däremot är den mentala biten svårare. Isklättring är en erfarenhetssport. Det handlar om att man ska lita på sina yxplaceringar och issäkringar. Det gjorde inte jag. En bidragande anledning till det var att jag sov oroligt, och på morgonen började jag få negativa tankar. Jag såg mig själv falla. Det är inte bra för självförtroendet. I efterhand skulle jag ha börjat med ett lättare isfall för att få upp känslan, tekniken och självförtroendet. Jag är ganska säker på att en uppvärmd och taggad Joel inte hade tvekat. Nåja, nu får vi vänta till nästa gång jag är i Rjukan innan vi får veta om det stämmer.

Längdskidor, Tänndalen i måndags och tisdags
Isklättring, Rjukan i fredags (Vemorkbrufoss Öst WI4, Dauterium WI3, Nedre Svingfoss WI3)
Isklättring, Rjukan i lördags (Tjønnstadbergfossen WI4)
Långfärdsskridskotur på Runn i söndags
Totalt 660 min

Till topps! /Joel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0