Om jag vore ett berg



Vilket berg skulle jag då välja? Jag fick denna fråga för ett tag sedan. Man kan ju resonera på många olika sätt. Kanske tycker man att en viss egenskap är speciellt viktig, t.ex. att vara högst, vackrast eller farligast. I sådana fall skulle man kanske identifiera sig med berg som Everest, Alpamayo, K2 eller Annapurna, men jag ser inte mig själv som något av dessa berg. Inte heller skulle jag vilja vara något kommersielllt berg som Kilimanjaro, Elbrus eller Mont Blanc. Samtidigt skulle jag inte trivas att vara ett berg som aldrig får några klättrare på besök. 

Efter en stunds funderande kom jag faktiskt på att jag skulle vilja vara Kebnekaise. Inte för att det är särskilt högt eller tekniskt, snarare tvärtom, det är ett tillgängligt och inbjudande berg. Men den viktigaste anledningen till att jag valde Kebnekaise är det "norrländska". Polarnattens tystnad , de snöklädda vidderna, norrskenet och midnattssolen.

För så är det; varje dag söder om Lule älv är en förlorad dag i mitt liv. :)

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Två yxor

Keb är väl en ganska bra blandning av lätthet och svårmod.



Men om inte ett kommersiellt berg som Mt Blanc duger, så är väl Keb ganska kommersiellt det också. Guidade turer, kurser mm. Varför inte Mons Blanc? Men sen var det bristen på klättrare öht.



2011-03-17 @ 15:49:31
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Det är sällan Mont Blanc får bada i norrskenets ljus.

2011-03-17 @ 17:20:35
Postat av: Två yxor

På Mons Blanc finns inget norrsken.



10 p: Fast "nätterna är långa och kölden sätter in". Här hjälper inte ens dina Millet, men på 80-talet kanske du hade de rätta skorna.



8p: Här hade Ted en egoistisk önskan. Och NY-Frank vill dit.



6p: Månne inte en expedition hit ändå skulle vara höjden på din klätterkarriär. Tänk dig att först paddla över Stillhetens hav dit. Och om du klättrar det blir du först!



4p En ganska spacig tur. Sen kan du skriva boken Into real thin air.



2p Fast du får nog ändå se dig i stjärnorna efter en möjlighet...



Förresten sa jag att Fredrik och Kristian ringde och frågade om hjälp inför nästa säsong.

2011-03-17 @ 20:49:38
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Precis, på Mont Blanc finns inget norrsken.



Jag drar på 10-poängsnivån och svarar Månen. På 80-talet moon walkade jag i loafers.

2011-03-17 @ 21:16:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0