Klättring i Rjukan

Under helgen som gick var jag och klättrade i Rjukan för första gången. Jag kan inte annat än konstatera att det verkligen är ett isklätterparadis. Dels finns det ofantligt många (140) isar i området, dels är de så lättillgängliga, t.ex. fanns det en bilparkering 10 meter från den bro som tog oss till två 50-metersisar. Jag vill passa på att tipsa om en enkel men bra förare som finns på nätet (förare). Jag videofilmade också lite grann, så tanken är att jag ska lägga upp en snutt framöver.

Eftersom jag och Jöer hade kört från Falun på torsdagen kunde vi klättra hela fredag och lördag. På fredagsmorgonen började vi med att fira oss ned, 50 meter fritt, via Vemorkbron. Väl nere är man direkt vid insteget av två fina isar. Vi värmde upp genom att ge oss på Vemorkbrufoss Öst WI4, 2 pitchar. Det var en riktigt fin klättring. Efter lunch firade vi oss ned igen för att sedan klättra Dauterium WI3 och Nedre Svinfoss WI3. Nöjda för dagen, så slog vi upp tältet intill bron för att snabbt kunna fortsätta klättra nästa dag. Vi inledde lördagens klättring med att fira oss ned till Vemorkbrufoss Väst WI5. Dock var isen ganska spröd, så den sprack ganska mycket när man högg med yxorna. Detta plus att det skulle ha varit min första WI5:a som jag ledade, gjorde att jag valde att avstå. Istället åkte vi ned till centrum av byn för att därifrån ge oss på Tjønnstadbergfossen WI4. Ett mycket vackert isfall som är på 3-4 pitchar. Eftersom solen kommer åt fallet blir isen ganska porös. Väl nere igen kunde vi konstatera att vi var nöjda med helgen och satte oss i bilen för hemfärd.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0