Inte på topp


Det är en hårt prövad grupp just nu. Joel och Elin gjorde ett toppförsök idag, men fick avbryta, då de inte mår så bra. "Något i kroppen" skriver Joel, "antagligen samma som Axel och Benny" råkat ut för. De skulle återvända ner till läger 2 idag, och imorgon tillbaks till baslägret.

De här snöleopardbergen är inte så lämpliga för klättrare som inte är hundraprocentigt krya. Det är inga enkla berg, har jag förstått. Jag skulle tro att de kommer att fundera ordentligt på om de ska ge sig på Pobeda. Det är en del avancerad isklättring, och om de redan är försvagade och trötta och dessutom har slut på "reservdagar"... Å andra sidan - det är svårt att säga med Joel. Han kan vara riktigt klok och insiktsfull, och sen kan han ju vara så enveten att han ändå inte ger sig. Det återstår att se. Jag tror att de ligger där i sina tält just nu och diskuterar alternativen.

Apropå envisheten och beslutsamheten, var vi för en dryg månad sen på bröllopsfest, Joel och jag, och Joel hade en man mittemot sig som mycket engagerat förhörde honom (och delvis mig) om berg och höjder och träning och framtidsplaner - och som i slutet av kvällen drog slutsatsen att "Du är en tokig jävel, Joel, men jag gillar dig". Det är väl bara att instämma, antar jag. :)

Mot nya höjder! /Kristina




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0