The wow-factor

Haggis, säckpipor, kiltar, whisky, Robert Burns, slott och sjöodjur. Och möjligen golf. Men inte så imponerande berg, va?

Jag har fått svara ett antal gånger på vad vi ska göra över nyår, Joel och jag, och...ja, vi skulle ju göra ganska olika saker. Det är då jag har märkt det: Skotska berg saknar "wow-faktor".  I alla fall bland oss skapligt normala människor. Det har varit många frågande blickar. Alla känner någon gammal moster som stapplat sig upp på Ben Nevis. (1 344 m högt) Inte så imponerande. Joel har bestämt legat av sig rätt rejält det senaste halvåret. Stackarn har fått dra ner på ambitionerna. Antagligen Kristinas goda inflytande/fel... ;)

Jag har ibland försökt förtydliga, men det ger ingen ökad wow-faktor att det handlar om klassiska isleder. Det hjälps inte, det är ju inte direkt något högt berg. Vill man ha wow-effekten får man slänga in något annat, Himalaya i sommar, till exempel. Av någon anledning har just jag lätt för att avstå från det.

I alla fall, Joel tillbringade nyårsnatten, trött och småvilse, i mörkret, i ett alpinisttält tillsammans med Iain. "Ett bra sätt att fira", tyckte han. Igår klättrade de "fina leder" och idag var det dags för någon klassiker. Han verkar glad. Hans yxor är kanske till och med så bra som han föreställde sig dem? Huvudsaken det. Det viktigaste är ändå ens egen upplevelse. Wow-faktor eller inte.

Mot nya höjder, år 2011!
                                          /Kristina

Kommentarer
Postat av: Anvi

Wow-faktor är en ganska personlig faktor, eller bör vara det. Om man klättrar för sin egen skull spelar det inte så stor roll om andra säger wow eller inte. Så uppfattar jag Joels klättring, och min egen. Visst är det kul att man klarat något känt berg och att alla inte klarar det, men det är knappast huvudsyftet.



Fö kan jag bara bekräfta att yxorna är bra.

2011-01-03 @ 23:42:10
Postat av: Joel

Jepp, wow-faktorn med Ben Nevis ar inte sa stor, men isyxorna bet fint i isen :)

2011-01-04 @ 12:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0