Fundamentalism


Man brukar stöta på ordet fundamentalism i olika sammanhang, dock oftast i samband med religiös extremism. Ordet bär inom sig en speciell laddning. En fundamentalist är någon som är oresonlig och dogmatisk. Faktiskt hajade jag till när Fredrik Sträng använde ordet för att beskriva de som klättrar ren alpin stil. Ordvalet hänger säkert ihop med att Fredrik fått utstå en del kritisk för att han ingått i kommersiella expeditioner.

Det är dock inte första gången jag stöter på liknande beteckningar, då och då blossar det upp ordentliga diskussioner kring klätterstilens betydelse på bl.a. Utsidan. Ibland är debatten nyanserad, men för det mesta är den polariserad och med låsta ståndpunkter. Det är bara att inse att vi alpinister inte skiljer oss på något sätt från den övriga befolkningen i fråga om tolerans och öppenhet.

Jag kom faktiskt att tänka på ett av mina första inlägg under kategorin Reflektioner. Det handlar om att behålla kontakten med det ursprungliga, nästan sorglösa inställningen till friluftsliv. Det är ju därför jag har valt att vara osponsrad, för att inte kommersialiseras. Vissa kanske upplever min oresonliga hållning i frågan som en form av fundamentalism. Må så vara. Jag är åtminstone en sorglös fundamentalist :)

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Två yxor

Du fundamentalist???

Nä, du använder både guideböcker och linbana. En sann alpinist börjar alltid resan med att doppa foten i havet. Tar sin packning på ryggen och fotvandrar/klättrar till toppen. När han når bergets fot är det första gång han ser det. Vägen upp tar han on sight. På svårast tänkbara sätt. Om inte det ingått minst ett isfall eller en nordvägg är det ingen bestigning. Bivibag är mesta tänkbara skydd.



Och för att totalt outa dig, kan jag nu avslöja för alla att du setts greppa fasta rep (bildbevis kan finnas). Vid upprepade tillfällen! Det gör ingen äkta alpinist. Nä, du är redan på det sluttande planet mot en kommersiell curlingklättring. Innan vi vet ordet av får du pedikyr av en sherpa, som först burit upp all utrustning, med dig på släp och kokat upp tevatten.



För att tala i fundamentalistiska termer. ;-P

2011-02-24 @ 10:45:17
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Du missförstår mig. I fråga om klätterstil kör jag alpint när jag kan, men jag är inte någon fundamentalist då. Däremot kan folk anse att jag är en fundamentalist när det gäller min hållning till sponsring. Trots att jag är en fattig lus, plus det faktum att jag säkert skulle kunna få en del utrustning betald, så håller jag fast vid min princip. Vissa tycker att jag är knäpp och borde försöka få så mycket spons jag kan. Det är i detta sammanhang som jag är en fundamentalist.

2011-02-24 @ 17:02:07
Postat av: Kristina

räcker upp handen ("jag är knäpp och borde försöka få så mycket spons jag kan"

2011-02-24 @ 19:40:36
Postat av: Två yxor

Det vet jag väl, det var mer en ironisk travesti på just utsidandiskussionen. Där var det ju ganska polariserat att antingen så kör man unaided utan syrgas eller så är alla hjälpmedel tillåtet, bara man stått på toppen.



Så länge man klättrar för sin egen skull spelar stilen egentligen ingen roll. Hur mycket alpin stil och hur mycket hjälpmedel man använder är bara en fråga för sitt egna samvete och egna mål. Och just för att du inte söker sponsring eller försöker leva på föredrag/böcker är du mera fri. Man klättrar efter sin förmåga och gör det så svårt man kan. Med erfarenheten höjer man ribban.



F ö är du en ganska ovanlig "fundamentalist". De brukar ju inte ha problem med att söka sponsorer, men desto fler åsikter om andras användning av fasta rep och syrgas.

2011-02-24 @ 22:41:55
URL: http://villut.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0