Ögonoperation

Jag har faktiskt umgåtts med tanken på att operera mina ögon. Det finns flera anledningar till att genomgå operationen. Dels för att glasögonen är i vägen när jag tränar, dels för att de är till besvär när jag befinner mig på mina alpina turer. Först och främst är det av praktiska skäl, men givetvis finns där en estetisk bieffekt.

Jag har gjort lite efterforskning på olika metoder, och den som jag preliminärt har fastnat för är ICL (Intraocular Contact Lens). Det innebär att man för in en kontgjord lins framför den vanliga linsen. Fördelen med denna operation är att den, i princip, är reversibel. Skulle något gå fel kan man bara plocka ut den extrainsatta linsen och återgå till glasögon. Detta tilltalar mig, även om andra laserbehandlingar sägs vara säkra, så har man hört talas om komplikationer som ljuskänslighet osv. Att bli ljuskänslig är inget alternativ om man har alpinism som hobby.

Operationen kostar givetvis en del, men jag börjar mer och mer luta åt att det är värt det.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Alejandro

Jag har gjort en laseroperation och kan inte annat säga än att det var väl investerade pengar. Fantastisk frihetskänsla! Kolla dock flera kliniker, jämför noga, alla är inte lika bra eller seriösa.



Lycka till!

2011-12-14 @ 23:51:36
Postat av: Joel

Tack för tipset! Jag ska absolut kolla lite olika alternativ.

2011-12-15 @ 23:16:22
Postat av: Lasse

Var för det första säker på att din syn är "stabil", dvs. att synen inte försämrats på minst 2 år. Jag har själv opererat ögonen (Lasak/Lasik kanske det var) och det gick smidigt och bra. Men nu har jag läst om någon som klättrade Everest och fick stora problem med ögonen på 8000 meter och man tror att det har att göra med operationen. Jag vet ej hur sant det är måste kolla upp det mer själv men stämmer det är det ju värt att väga in, är ju synd att tvingas utesluta 14 sköna toppar ;)



Lycka till!

2011-12-26 @ 19:19:57
Postat av: Joel

Lasse: Tack för din input! Intressant det du säger om att det kan bli vissa problem med opererade ögon på hög höjd. Jag har läst något liknande tidigare, men när jag förhörde mig hos Memira kring just ICL, så ska det inte vara några sådana problem. Dock är det alltid bra att vara extra försiktig. Såg nyligen ett inslag på Plus om en misslyckad operation.

2011-12-26 @ 21:26:53
Postat av: Karl

Intressanta ämnen på den här sidan. Gillar era diskussioner.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0