Klätterhelg

Jag är nu åter hemma i Falun efter en helg i klättringens tecken. Det var Marocko-gänget som hade bestämt sig för att träffas hemma hos Daniel. Dels ville vi planera inför vår tur, dels ville vi umgås lite. Ganska naturligt blev det så att vi passade på att klättra en del inomhus. På lördagen åkte vi till Karbin och det var roligt att få en uppfattning om graderingsnivåerna. På KFUM i Borlänge där jag vanligtvis klättrar finns det inga vanliga grader. Det gick väl sådär för mig. Jag får skylla på en arbetsam arbetsvecka. Vi hade först tänkt köra backpass i Hammarbybacken på kvällen, men det var för dåligt väder. Det var nog lika bra det med tanke på hur trött jag var på kvällen.

På söndagen åkte vi till Klätterverket. Dels ville vi testa en annan klätterhall, dels hade vi kollat upp möjligheterna att ta grönt kort. För att få grönt kort gör man både ett teoretiskt prov och en praktisk uppklättring. Poängen är att man ska visa upp att man har koll på säkerheten. De flesta seriösa klätterställen brukar kräva grönt kort för att man överhuvudtaget ska få klättra (säkra) där. Vi passade på att fråga om vi kunde ta rött kort, vilket innebär att man inte bara anses ha koll på topprepsklättring, utan även ledklättring. Det visade sig att den instruktör som jag hade bokat för en två timmar långt teknikpass var behörig att hålla i uppklättringen. Det hela slutade med att jag, Anders och Daniel numera har röda kort.

Kursen då? Jo, det var en bra genomgång. Det är alltid bra att få någon med ett tränat öga att se vad man kan utveckla. Jag ska framöver träna mer på att läsa lederna i förväg, samt att hålla armarna mer sträckta. Det är alltid inspirerande att utvecklas :) Det var en lyckad tripp till Stockholm. Vi fick se två av klätterhallarna, vilka man ofta ser stockholmare prata om på Utsidan. Vi fick också prata ihop oss om Marocko, diskutera måltider och utrustning. Dessutom tog vi inte bara gröna, utan röda kort.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: robin haag

Besökte ni Telefonplan? Grymt stort asså, glad att man bor i sthlm IBLAND hehe. Tänkte ta rött kort i veckan, skulle var kul att ledklättra lite.

2011-12-19 @ 23:09:00
Postat av: Anders

Vi var på Karbin och Klätterverket. Bra mycket större än lilla KFUM-hallen i Borlänge. Tur att vi inte var vid Telefonplan. Var en allvarlig ledolycka där i söndags just runt 14-tiden när vi klättrade.

2011-12-20 @ 07:39:23
URL: http://villut.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0