Berberna

Berberna är ett folk som jag starkt förknippar med Atlasbergen. I Marocko identifierar sig uppåt 40% som berber, vilket gör det till ett av världens berbertätaste länder. Deras uprsprung har de förmodligen i Mellanöstern, men de vandrade in i Nordafrika på 3000-talet f.Kr. Språket de talar hör till den afroasiatiska familjen, men den är varken besläktad med semitiska eller indoeuropeiska språk.

Dagens berber har ingen gemensam nationell identitet, utan baserar sig mer på stam- och klantillhörighet. De skiljer sig också mycket åt i utseende, geografisk vistelse och språkliga varianter. Namnet berber kommer från arabiskans barbari, som ytterst kommer från grekiskans barbar vilket vi använder i betydelsen "ociviliserad person". Vissa berber kallar sig själva och sitt språk för Amazigh som betyder "fria män". I Marrakech-regionen kallas den lokala varianten av språket för Tarifit.

Det ska verkligen bli spännande att närmare få bekanta sig med berberna i Imlil. :)

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: K

Du, de där tatueringarna i ansiktet... Du har inga planer på någon sådan berber-souvenir, va?

2011-12-17 @ 20:24:09
Postat av: Joel

Tja, eftersom det är kvinnotatueringar tänkte jag köpa en åt dig.

2011-12-18 @ 08:13:19
Postat av: K

Tack, men ett par yllestrumpor och en sten är allt jag önskar mig!

2011-12-18 @ 11:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0