Vetoberg och förhandlingsberg


Jag vet lite grann om vad de håller på med därborta i fjärran Centralasien, eftersom jag pratat med Joel på telefon några gånger den här veckan. Bland annat har de minsann varit på kirgizisk klubb och roat sig fram till kl 06 på morgonen. Ni som känner Joel lite närmare vet att det är en oerhörd prestation av den mannen att vara vaken längre än till midnatt, så det måste verkligen ha varit en speciell upplevelse! :) De har börjat packa för hemfärd. De har det riktigt varmt. De är tyvärr fortfarande inte helt friska. Som den lojala medbloggare jag är, har jag skaffat mig en egen magkatarr som ligger fullt i klass med bergsbestigarmagsjuka, för att få ännu mer insikt i det hårda livet på väg mot toppen...

Vad jag inte riktigt vet är vad Joel och sällskapet planerar härnäst. För ganska säkert (tror jag) har de börjar spåna kring världens toppar och hur man skulle kunna göra, och med vem, och när. Därför tänkte jag förklara det intrikata systemet med bergsförhandlingar.

Det finns alltså vetoberg. Jag har lyckats tillskansa mig K2 och Annapurna. Absolut inte! Kanske måste jag lägga till något mer på listan, vi får se. Det finns också berg som inte kräver någon förhandling. Det är berg som inte tar mer än tio dagar, ungefär, som ligger inom rimligt avstånd och som inte har någon speciell inbyggd farlighet (Eigers nordvägg - nära, full mobiltäckning, tar kort tid - men enligt min snabba bedömning alldeles för farligt!). Det är helt lugnt med ett Matterhorn, till exempel.

Alla andra berg är förhandlingsberg. Det är ganska många som faller inom den kategorin. Joel presenterar sin tanke, jag säger nej, och sen kör vi! Ungefär så, i alla fall.

Jag har inte tipsat Svenska akademien om dessa nya användbara ord än, men nästa gång de ger ut sin ordlista tycker jag nog att de ska med, som de vedertagna begrepp de är.

Mot nya höjder!/Kristina




Kommentarer
Postat av: Två yxor

Några berg att lägga i kategorier:



http://matadornetwork.com/trips/11-most-dangerous-mountains-in-the-world-for-climbers/

2011-08-04 @ 14:57:52
URL: http://villut.se
Postat av: Kristina

Hm, och här säger jag sånt som att "ett Matterhorn är helt lugnt...". Kanske ska överväga det en gång till!

2011-08-04 @ 20:13:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0