Pamir - dag 7-8

Dag 7 - Konstigt hur fort allt kan ändras. Från att jag, Benny och Elin var fräscha och starka, låg vi nu helt utslagna, medan Axel och Isak blev allt bättre. Vår planerade acklimatiseringstur blev nu inställd. Både Elin och jag var helt uttorkade, men som räddaren i nöden fanns det Coca-cola att köpa i lägret. En liter kostade fem dollar, vilket var helt överkomlig med tanke på vårt tillstånd. Jag hade nog villigt betalat det femdubbla för colan. Under natten hade vi blivit ansatta av feber, men det värsta var de ständigt återkommande spy- och diarréattackerna. De kom ibland så hastigt att man knappt hann ut ur tältet. Faktum är att jag t.o.m. gjorde i byxan vid ett tillfälle. Det var bara att gömma sig bakom en sten och försöka tvätta sig ren, så gott det gick. Senare på kvällen beställde vi mat i lägret. Vi bad om soppa, men vi fick något som var helt oätligt med tanke på vårt tillstånd. Jag fick i mig lite av rödbetssalladen, men ganska snart efter kom den upp.

Dag 8 - Även denna dag ägnades åt vila och att försöka kurera våra kroppar. Den mesta energi vi fick i oss kom via coca-cola och fanta. Benny kände sig kryare idag, så han följde med Axel och Isak på en acklimatiseringstur upp till 4900 m. Även Axel och Isak kände sig dåliga denna dag, men det mesta tillskrevs höjden. På tillbakavägen hade de fyllt på sina vattenflaskor med färscht, klart vatten som rann på glaciären. Fortsättningsvis hämtade vi bara vatten på behörigt avstånd från lägret. En dyrköpt men ack så nyttig lärdom. En annan insikt jag kommit till är att jag utöver reningsdroppar också ska ha med mig en reningspump. Förvisso en extravikt, men alternativet är avsevärt mycket sämre. Även om vattnet inte var tjänligt att dricka så gick det i alla fall att bada i :)

Nåja, trots detta missöde kunde jag faktiskt njuta av det vackra landskapet och platsen. Det hände fler än en gång att jag mitt i en kisspaus häpnade av himlens skönhet. Här ute, bortom alla ljusföroreningar, kunde jag bada i månljuset samtidigt som jag skådade vintergatan.


Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0