Pamir - dag 22

Idag hade vi inte särskilt bråttom, så vi bestämde oss för att gå upp till läger 3 i maklig takt. Redan efter några hundra meter började Benny hamna på efterkälke. Något var inte riktigt bra. Han fick verkligen kämpa och slita för varje steg han tog. Snart var det uppenbart att det inte skulle gå. Vad det nu än var som vi hade i våra kroppar, så var det nu Bennys tur att vända om. Ett problem var att han inte hade något kök, för det hade Axel nere i läger 1. Vi smälte lite vatten och hoppades på att det skulle lösa sig. Det fanns ju andra klättrare i lägret.

Nu var det bara jag och Elin kvar som träget stretade vidare mot läger 3. Ganska snart kunde vi se det på håll där det låg beläget precis under sadeln mellan Chapaeva och Khan Tengri. Men trots att man kan se lägret betyder det inte att man är nära. Vi hade minst ett par timmars vandring kvar innan vi nådde den lilla avsats som rymde lägret. Vi hittade en hyggligt bra plats att resa vårt tält på. Som tur var sken solen och det var behagligt att sitta utanför tältet. Jag tvingade i mig lite frystorkat, med betoning på lite, innan jag med lätt feber kunde lägga mig för natten. Lite ledsamt kändes det när jag insåg att vår grupp var spridd för vinden. Isak satt i Bishkek, i läger 1 låg Axel och spydde, Benny var utslagen i läger 2, medan jag och Elin låg trötta och håglösa i läger 3.

Det är bara att inse; magsjuka, aptitlöshet och feber var inte någon bra uppladdning inför morgondagens toppförsök.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0